Riigikogu looduslike pühapaikade toetusrühma liikmed on
juhtinud tähelepanu, et Haabersti hõberemmelgas on tänaseks kujunenud looduslikuks
pühapaigaks. „Looduspühadust austavad inimesed on määratlenud Haabersti hõberemmelga
kui loodusliku pühapaiga,“ seisab toetusrühma pöördumises. Sel puhul oleks väga
lihtne öelda, et see puu ei ole ajalooline pühapaik ja seda teemat ei peaks käsitlema
pärimuse alusel määratletud pühapaikade uurijad.
Samas puudutab tegelikult see küsimus vägagi ka meid, pärimuslike pühapaikade uurijaid. Ennekõike
seetõttu, et looduse ja teatud paikade tajumine pühana, kaitset vajavana on
aegadeülene. See toimus ammuses minevikus ja toimub täna, siin ja praegu,
praegu elavate inimeste ja kogukondade ruumitunnetuses – on siis tegu juba aastasadu
pühapaigana hoitud kohaga või nö uue pühakohaga. Nii vanade kui uute pühapaikade
puhul loome me oma suhte pühapaigaga täna elavate inimestena. Seega kuuluvad vanad
ja hiljaaegu pühadena tajutud kohad samasse tervikusse.
Ühtlasi on praegu elavatele inimestele olulised ennekõike
need kohad, kus on loodus terviklik/säilinud/kõnekas. Kuivõrd paljud
ajaloolised/pärimuslikud pühapaigad on hävinud ja keegi peale väheste ekspertide
neid ei tea, siis sageli on meile lähedased just nö uued kohad.
Ja ühtaegu on ju meie inimeste loodusetaju, vajadus teatud
paiku pühana hoida nii üldinimlik ja ka praktiliselt vajalik, et seda tuleks
kindlasti toetada ka vanade paikade uurijatel. Eriti teades, et selline taju on
ühenduses vanema pühapaigapärimuse ja ajalooliste pühapaikadega, millega meie
tegeleme. Tunnustades tänaste inimeste loodusetunnetust, inimeste suhet neile
pühade paikadega, väärtustame ja mõistame paremini ka oma uurimisalal ehk
ajaloolistes pühapaikades ja vanas pühapaigapärimuses avanevat. Sügavuti vaadates
on see taju sama, alati üks, olenemata ajalistest, kultuurilistest, ruumilistest
jm varieeruvustest.
Hõberemmelga juhtumi kaudu kerkivad küsimused on seega
tegelikult palju laiemad kui lihtsalt küsimus paiga ajaloolisest ja
pärimuslikust väärtusest: Kas meie inimestel, kogukondadel on tegelikult ka
õigus, eriti avalikus ruumis, mõnda paika pühana tajuda ja kaitsta? Olenemata
paiga ajaloolisest tähtsusest? Kas riik, ametid, poliitikud, uurijad toetavad
neid? Või sõidetakse neist lihtsalt juriidiliste vahenditega üle? Sest see pole
justkui lubatud ega nö normaalne, et tänapäeval järsku on kuskil üks hulk
inimesi, kes nimetab üht puud pühaks, tajub seda siin ja praegu pühana ja
soovib tõsimeeli otsustajatelt mõistvust?
Olen aastaid ajaloolisi pühapaiku uurinud ja ühtaegu teinud
ka kohapärimuse alaseid välitöid rahvusparkides. Seejuures olen üha tajunud, et
minugi jaoks on loodus tervikuna püha, ilusates ja hästi säilinud/hoitud
looduslikes kohtades avaneb minu jaoks ühendus Pühaga, Sisemisega, sellega, mis
meid seesmiselt toetab ja tervendab. Ja ma olen sageli mõelnud, et minu jaoks
on küll olulised pärimuslikud pühapaigad nii vaimses kui materiaalses plaanis,
kuid pigem taustsüsteemina, milles avaneb meie igapäevane suhe loodusega, paikadega.
Samas on muidugi hästisäilinud ja ammustest aegadest pühana hoitud paik väga
võimas ja toetav, kuid minu jaoks isiklikult, minu loodusesuhte jaoks, mu
pühataju jaoks ei ole määrav paiga ajaloolisus ja pärimuslikkus.
Seega leian, et ajalooliste looduslike pühapaikade uurijatel
ja poliitikutel, ametnikel oleks vaja mõista ja toetada tänaste Eesti elanike
tegelikku ühendust loodusega/keskkonnaga, inimestele tegelikult tähtsate
kohtadega.
Loomulikult ma mõistan, et ei ole võimalik öelda, et Haabersti
hõberemmelgas on ajalooline ja pärimuslik pühakoht ega hakata riiklikult kaitsma
kõiki inimestele isiklikult tähtsaid kohti, kuid küsimus on põhimõtteline: Kas
me väärtustame loodushoidlikku vaadet, kas me toetame laiemas mõttes inimeste
pühadusetaju looduses või mitte? Ka oleks vaja enam tähelepanu pöörata sellele,
millised on tegelikult tänaste kogukondade õigused ja võimalused avalikus ruumis
kohtade pühaduse avamisel ja hoidmisel.
Küsimus tänastele inimestele ja kogukondadele oluliste ja
pühade paikade hoidmisest on laiemalt looduskaitsealane ja johtub üldisest
ühiskondlikust olukorrast, kus loodust, metsi, ka kaitsealasid survestatakse üha
enam ja kus kaitseta on väga palju kaitset väärivaid kohti. Ka ses kontekstis
oleks ajalooliste pühapaikade uurijatel vaja kindlameelselt toetada looduse
kaitsjaid ja inimeste/kogukondade pühataju looduses.
Ettevaatlik tuleks olla inimestele pühade paikadega, selle taga on austus, hoolivus ja kaasinimese mõistmine. Kõigile meist on midagi püha.
VastaKustuta