Paesest platoost kerkivad varase suvehommiku
päikesevalgusse üheksakorruselised valged paneelmajad, suunduvad rahulikult
taevasse, tihenevad süsteemideks, labürintideks, mille vahele valguvad tänavad,
kõnniteed, jalgrajad, autod, inimesed, lapsevankritega neiud, koerad ja kassid.
Mööda tänavaid liikudes ümbritsevad mind kõikjal hoonete heledad seinad, kruusamummuliseks
krohvitud küljed, igas suunas kuhu vaatan, on korterite uksed ja aknad ja
hõngub 1980ndate lapsepõlve trepikodade ja liftide veidrat vanamutilõhna ja
midagi toidujäätmetest ja värskest krohvist, betoonist; just, niiskest, veel
päris lõpuni kuivamata betoonist, mis on millegi pärast juba võtnud ligi
vanamutilõhna. Kõik see väljub hämaratest trepikodadest minu maapoisi ninna,
mis on harjunud heinamaade ja metsade ja suitsutubade ja lautade ausate,
segamata lõhnadega. Siinsetele paepealsetele rohumaadele on korraga kerkinud
kõik see, mis pole minu, mis pole meie. Ja ometi, ometi on see nüüd ka minu.
Kuskil siin on minu korter. Aga kus? Ja miks? Kas ma pärisin selle tädi
Lindalt? Ühelt neist vanamuttidest, ühelt radikaalsemalt neist. Tädi Lindalt,
kes tassis oma ühetoalisse korterisse kokku kõikvõimaliku turunodi ja
prügikastide kõrvalt leitud jama, kuhjas elutuppa kõik kokku, sõda näinud
inimesena, taluta jäänud inimesena, niiviisi, et kaltsuhunnikute vahelt pääses
rõdu ja voodi juurde vaid kitsaid käike pidi. Rääkimata tuvidest, kes ta rõdul ja
köögis elasid ja kõik täis sittusid. Nüüd on ta, õndsakene, Taevas. Issand teeb
kõik puhtaks. Ja ta korter on kuskil siin. Ma ei tea täpselt kus, sest ma olen
maapoiss ja ei orienteeru siin. Aga ma tean, et see korter siin kuskil on. Ma
olen ju siin käinud, korduvalt, põhiliselt unes. Esimest korda, kui siia
sattusin, olin nii pisikene, et arvasin, et olen sattunud põhjamaale. Kõik oli
nii kõle ja suur ja kandiline, rohelust ei olnud üldse ja imelik, kõhe teletorn
oli oma punased tuled justsama ülestikku sättinud, justkui minu
ligimeelitamiseks. Nüüd olen harjunud siin käima, see keskkond on mulle
põhimõtteliselt tuttav. Ometi ei orienteeru ma siin. Lihtsalt usaldan. Et
küllap ma kuhugi jõuan. Kas siis oma korterisse või tädi Linda korterisse või
Mihkel Metslaiu juurde.
„Oi, nii kena, et Sa tulid!“ hüüab köögist kookide juurest vanemas keskeas naine.
„Sa ei tea, kui kaua ma olen sind oodanud. Näe koogid on ka valmis. Nii mitu korda olen teinud kooke ja lootnud, et Sa tuled.“
Just, Mihklil on ju siin ka
kuskil esimesel korrusel korter. Ma tõukan ennast laste mänguautol istudes
mööda kõnniteid mõningate madalamate kortermajade vahele, kus on mänguväljak.
Õigupoolest on majad külg-külje kõrval lõputus reas, iga pika maja vahel
mänguväljak liivakasti, nõukatorudest kokkuväänatud igavate redelite ja liumägedega,
kõik roostes ja rohtukasvanud, suvekuumas koltunud kulunuustikute vahel. Igal
mänguväljakul harjutavad noored heledad mehed tai chid, teevad parasjagu kõik
sünkroonis, kõigil mänguväljakutel korraga chi gongi aeglaseid ja sujuvaid liigutusi.
Ja iga mänguväljaku ääres iga trepikoja ukse juures pingil istuvad mammid ja
vaatavad neid vaikides. Ja iga maja iga mammi juures on mõned igavlevad jõmmid
ja iga jõmmikamba juures pargivad mõned bemmid. Millegipärast jõmmid vaikivad.
Ja siis haihtuvad. Jäävad vaid mammid ja bemmid. Samal hetkel ilmub suur majade
kõrgune helekollane Mihkel Metslaid ja möödub rahulikult kõigist hoovidest,
silmitsedes mänguväljakutel ülitäpses sünkroonsuses harjutavaid
samahelekollaseid noormehi. Mihkel on rahul, ehkki tema näol ei väljenda seda
ükski peenlihas. Tema rahulolu lihtsalt kumab temast, paistab läbi hoonete ja
ulatub lagedatele paeväljadele. Tervitame Mihkliga üksteist vaevumärgatavalt
kummardades, vaevumärgatavalt üksteisele naeratades ja astume ühe mänguväljaku
ääres ühe mammipingi juures pärastlõunapäikeses küpsevate kulunuustikute vahelt
jahedasse vanamutilõhnalisse trepikotta.
„Oskad Sa aimata, kus on mu
korter,“ küsin Mihklilt trepikoja kajades. Mihkel vaikib. Astume esimesel
korrusel olevasse korterisse sisse. Mihkel kaob kohe kõrvaltuppa.
„Oi, nii kena, et Sa tulid!“ hüüab köögist kookide juurest vanemas keskeas naine.
„Sa ei tea, kui kaua ma olen sind oodanud. Näe koogid on ka valmis. Nii mitu korda olen teinud kooke ja lootnud, et Sa tuled.“
Istume elutoas lopsakate toataimedega
üle kuhjatud akna alla väikese ümmarguse laua äärde. Taimelopsakuse vahelt ja
pitskardinate aukude kaudu on näha helekollast õue ja endises rahus, sujuvuses
ja sünkroonsuses chi gongi tantsivaid helekollaseid noori mehi. Ma ei saa neid
kaua vaadata, sest tumerohelised toataimed, pitskardin ja tundmatu proua ei
võimalda.
„Näe, joome teed ka. Oh, kui kaua
ma olen sind oodanud! Vaata, siin on kõik albumid, mis ma Sinu jaoks valmis panin.
Näe, siin on kõik need pehmed mänguloomad, millega ta mängis, ja siin on
koolivihikud: loovtööd, etteütlused, lugemispäevik...“
Naine kuhjab lauale üha rohkem
minu lapsepõlve aegset koli, mänguloomi, karvaseid, vahtkummist, plastmassist,
täispuhutavaid, nõukakonstruktoreid, täitesulepäid, kuivatuspaberit, liikuva
aabitsa vahel pudiseb kamaluga nii ladina tähti kui girillitsat. Ajab aga käe
nõukaranitsasse ja kaevab sealt välja veel ja veel kõikvõimalikku 1980ndatest,
sikutab välja ümmarguse kettakujulise „keerutaja“, spordivahendi, mille peal
meie küll ainult nalja pärast keerutasime, kuni pea käis ringi ja silme eest
virvendas, nii polnud võimalik isegi keerutaja pealt lugeda teksti „altius,
fortius, citius“. Oh, ta tirib välja plastmassist Ded Morozi ja Leopoldi
kummist telefoni. Siis tõmbab lahti kogu seina katva pruuni ja läikiva sekstiooni
baarikapiukse, kust väljub pahinaga kosk nõukaaegseid laste joonistusi
rakettide, näärivanade, kremli kellade, Vigride ja Miškadega. Kõik see on mulle
tuttav, aga ma olen täiesti kindel, et need ei ole minu mänguloomad ega minu
konstruktorid ega minu kummist telefon, nii palju ma juba oma asju tunnen.
„Kõik need on tema asjad ja ma
olen neid hoidnud,“ ütleb naine üle kolihunniku kiigates, silmis kummaline helk.
„Ja tule, ma näitan Sulle tuba ka!“
Läheme läbi hämara koridori, kus
on tunda spordipoiste lõhna, sellist spetsiifilist klassivenna kodu lõhna, kus
kuskil kappides on palju trenniriideid ja spordivahendeid ja mis pole selline
tüdrukute ja memmepoja kodu nagu meil, parfüümide, seepide, juukselakkide,
alati puhta ja triigitud pesu ja värskelt pestud parketi ja lillede järele lõhnav
kodu. Naine astub minu ees läbi hämara spordipoiste järgi lõhnava koridori, ja
teeb selle lõpus lahti ukse.
„Siin see on,“ ütleb ta
poolsosinal ja vaimustunult.
Vaatan tuppa. See on tühi.
Seintel ei ole tapeeti. Põrandal pole parketti. Betoon on värske, lohakalt
täidetud vuugid pole veel päriselt kuivanud. Tuppa paistab hele suvevalgus.
Vaatan naist, ta naeratab mulle tähendusrikkal ilmel. Vaatan teda, ei ütle
midagi ja astun spordipoistelõhnalise koridori hämarusse. Köögist väljub
samamoodi vaikiv Mihkel Metslaid. Me vahetame pika pilgu ja kõnnime korterist
välja.
„Ma ei tea, kus su korter on,“ ütleb
Mihkel, kui vanamutipinkide vahelt õue päikesesse astume, ja läheb
mänguväljakule, kus täpselt sama heledad noormehed täpses sünkroonsuses ja
sujuvuses chi gongi tantsivad. Mihkel läheb nende hulka ja sulandub samal
hetkel chi gongi, samasse liikumisse teiste heledate meestega, nii et ta ei ole
enam teiste seas üldse eristatav. Ükskõik milline neist võiks olla Mihkel. Jah,
nad ongi kõik täpselt sama helekollased, sama blondid, sama saledad, sama heas
vormis, sama nägu, samas sünkroonsuses, samas tantsus, kõikidel nendel
lõpututel mänguväljakutel nende lõputute kortermajade vahel lõputute vanamuttide
lõputult vaikivas vaatamises.
Ta ei tea, kus mu korter on... Põlvitan
oma ammu väikeseks jäänud plastmassist Volgale, tõukan kätega hoo sisse, nii et
tema plastmassist kõhu all hakkavad mu lapsepõlve pedaalid kiiresti edasi
tagasi sõtkuma. Tõukan end mänguväljaku äärest kortermajade vahelt välja,
suuremale sõiduteele, mis on ümbritsetud heledatest tornmajadest. Ma katsun oma
plastmassist Volgaga ukerdada niiviisi, et ma ei segaks neid ülesmukitud brünette,
lapsekärudega neiusid, kes igalt poolt välja ilmuvad, teid ületavad ja kõnniteedel
mulle vastu tulevad. Nad paljundavad ennast. Süstemaatiliselt. Ja nad on
süstemaatiliselt minu maitse. Ja nad kasutavad minu lapsepõlve punast küünelakki
ehk siis ema küünelakki, millega ma armastasin ka enda küüsi lakkida. Nii hea,
et ema alati lubas. Ja nende süstemaatiliselt minu maitse järele neiude titekärud
on kõik süstemaatiliselt pruunist kangast ja läikima kroomitud metallosadega ja
vanamoodsate ratastega. Ja nad tulevad mulle muudkui vastu ja ma katsun, et ma
nendega oma plastmassist Volgal põlvitades kokku ei põrka. Ja nad kõik
vaikivad. Mitte ühtki sõna nende punaseks mukitud huulte vahelt. Ainult kõrged
kontsad kõpsivad, tiksuvad kõik samas rütmis, nagu minu bioloogiline kell,
kiiresti, kõikide ülesmukitud minu maitse järgi lapsekärudega neiude kontsad
tiksuvad korraga, kõpsuvad korraga, kopsivad samas rütmis üha tugevamalt mu
oimukohtades. Ja kõikide nende ülesmukitud üleni minu maitse järele olevate
neiude vanamoodsad titevankrid on tühjad. Ja kõrgel kõige selle kohal, kõikide
kortermajade ja harjutusväljakute ja vanamuttide ja kõpsivate neiude kohal
sujuvad suvetaevas heledad pilveribad. Ja tai chi poiste liigutused on pilvedega
samad. Ma lükkan oma Volgale uue hoo sisse. Tornmajade ja siredate üleni minu
maitse järele neiude säärte vahelt avaneb vaade merele. Neiude jalad ja tornmajad
taanduvad kulissidena kahele poole.
Meri.
Sätendav.
Suvine.
Rahulik.
Meri.
Vaatan teda siit kõrgelt
paekaldalt, selja taga tornmajade heledad kimbud. Hingan teda. Kuni minus
kerkib taas küsimus: Kus on mu kodu? Kus on mu korter?
Küsimuse peale nihkuvad
kortermajad sujuvalt mööda paeplatood mulle ja kaldaastangule lähemale, pakkudes
kõik ennast. Nüüd juba tungivad liiga lähedale. Kipuvad kaljuservale. Kipuvad
piirama merevaadet. Neid takistab aga vana tsaariaegne suvilaosmik, lääpavajunud,
poolpehastunud, roostes katuseplekiga, siin-seal puupits ripakil, ümbritsetud
kõrge, sama vana plankaiaga. Naturaalse huvi ja poolehoiuga astun lahtisest väravakohast
aeda sisse. Vana maja ümber sahiseb sümpaatne õunapuusalu, mis kutsub mind oma
sügavustesse. Õunad küpsevad, rohi on puudevilus lopsakas. Plangupraost paistab
meri, rändrahnud, kaldast lahti murdunud paekivilahmakad. Silmapiiril seisavad
valves paar värskelt värvitud tsaariaegset majakat. Eemal, lahe teisel kaldal on
näha keskaegne linn oma taevasse osutavate tornidega. Sümpaatne, jah, see on
õige sõna. Võtan silmnäo planguvahest välja ja vaatan uuesti üleval küpsevaid
õunu. Korraga näen, et õunade ja lehestike taustal jookseb tume tross. Eemalt
paistab teine. Paremal kolmas, vasakul neljas. Kogu õunaaia lehestik on
selliseid trosse täis. Ja iga trossi ümber on rõngas ja iga rõnga küljes kett,
mis jookseb alla ja paindub õunasaluvilus poolpehastunud kuudini, kuudi
hämarast avausest sisse, kuni kinnitub kuudis uinuja kaelarihmal.
Nii, väga tasakesi, olematult.
Mind ei ole praegu. Mind pole. Teid on palju. Lõputult palju. Õunaaed on suur
ja sügav. Ma olen tulnud väga sügavale. Planguvahe on minu õllekõhu jaoks liiga
kitsas. Mind pole. Õllekõhtu pole. Teid on palju. Nüüd ma nihkun siia. Nüüd
siia. Igas järgmises kuudis tundub kohekohe keegi ärkavat. Iga kuudisuu juures tõuseb
mind läbi une nuhutama järgmine koon ja vajub siis taas tolmuks tallatud
mullale. Iga kuudi ja iga trossi ümber joonistuvad perimeetrid, mida mööda on
lõrisedes kihutatud. Ja kõik perimeetrid ulatuvad üksteiseni, nende
kurvivõtuvallid puutuvad üksteisesse. Mind pole. Teid on palju. Nihkun. Nihkun.
Nuhutab. Nuhutab. Nuhutab. Värav. Peaaegu.
Kaks pöörast verekoera kargab
kahelt poolt väravaauku minu suunas. Samal hetkel ärkavad kõik teised,
õunapuuvõrad värisevad veel valmimata viljad pudisevad podinal maha, lehed
pudenevad kõikjal. Möire on totaalne, lõrin on kõikeläbiv. Minu suunas lendab
koeralõustaila, selle pritsmed pidurduvad õhus ja tarduvad hetkel, kui pööran
ringi. Kõik mu ümber jääb seisma.
Kukkuvad õunad seisavad õhus. Allasadavad lehed püsivad paigal, kõigi koerte tatt on tardunud. Kõik on üleni vaikne. Ainult mina saan liigutada, kõike seda vaadata. Ma vaatan paremal grimassis püsiva verekoeraga tõtt. Ma vaatan vasakul grimassis püsiva verekoeraga tõtt. Ma tõstan sujuvalt mõlemad käed, parema käe paremal grimassis püsiva verekoera tardunud tati suunas ja vasaku käe vasakul grimassis püsiva verekoera tardunud tati suunas. Ma sisenen chi gongi. Ma sisenen tantsu. Sujuvalt aeglustan end tardunud ümbruse suunas ja ühtlasi lasen tardunud ümbrusel kiirendada sujuvalt enda suunas, kuni meie tempod kohtuvad, kuni meie ajad kohtuvad, kuni meie jõud kohtuvad. Mu peopesad on ilaste ja lõrisevate verekoerakoonudega kohakuti. Nad tungivad aeglaselt mu peopesadesse. Lasen ennast sujuvalt veidi tagasi suruda ja siis lükkan nad sama sujuvalt endast eemale, tantsus, pehmelt, kindlalt. Hoian nende koonusid oma peopesades, tajun nende jõudu endale kerget ümarat vastupanu osutamas, lasen nende jõul oma peopesi ja sõrmi masseerida, mängin nende vastupanuga, pööran peopesi, käekeskmeid, sõrmi nende koonude ümaruste ümber ja lasen osal nende jõust oma käsivarte kaudu joosta endasse, laheneda endasse, enda küljeluudesse.
Kõik koerad taltuvad korraga. Kiirused on nüüd tavalised. All lahel liiguvad normaalsel tempol värvilised reisilaevad. Koerad põrnitsevad mind tõsise pilguga, neisse võib veel vastupanu uuesti siseneda. „Istu!“ ütlen paremal väravaservas mind põrnitsevale koerale. Ta istub aeglaselt. Ta seljataga istub pool õunaaiatäit verekoeri. „Istu!“ käsin vasemat. Aga ta ei istu. Ei istu ka pool aiatäit. „Sidet!“. Ja istub. Istuvad aias ka. Kõik istuvad, aga põrnitsevad nii, et tegelikult tahaks veel vastupanu osutada. „Lama!“ No hea küll, mõtlevad parempoolsed kõik sünkroonis ja lamavad. „Ležat!“ Lamavad vasakpoolsed, sünkroonis.
Kukkuvad õunad seisavad õhus. Allasadavad lehed püsivad paigal, kõigi koerte tatt on tardunud. Kõik on üleni vaikne. Ainult mina saan liigutada, kõike seda vaadata. Ma vaatan paremal grimassis püsiva verekoeraga tõtt. Ma vaatan vasakul grimassis püsiva verekoeraga tõtt. Ma tõstan sujuvalt mõlemad käed, parema käe paremal grimassis püsiva verekoera tardunud tati suunas ja vasaku käe vasakul grimassis püsiva verekoera tardunud tati suunas. Ma sisenen chi gongi. Ma sisenen tantsu. Sujuvalt aeglustan end tardunud ümbruse suunas ja ühtlasi lasen tardunud ümbrusel kiirendada sujuvalt enda suunas, kuni meie tempod kohtuvad, kuni meie ajad kohtuvad, kuni meie jõud kohtuvad. Mu peopesad on ilaste ja lõrisevate verekoerakoonudega kohakuti. Nad tungivad aeglaselt mu peopesadesse. Lasen ennast sujuvalt veidi tagasi suruda ja siis lükkan nad sama sujuvalt endast eemale, tantsus, pehmelt, kindlalt. Hoian nende koonusid oma peopesades, tajun nende jõudu endale kerget ümarat vastupanu osutamas, lasen nende jõul oma peopesi ja sõrmi masseerida, mängin nende vastupanuga, pööran peopesi, käekeskmeid, sõrmi nende koonude ümaruste ümber ja lasen osal nende jõust oma käsivarte kaudu joosta endasse, laheneda endasse, enda küljeluudesse.
Kõik koerad taltuvad korraga. Kiirused on nüüd tavalised. All lahel liiguvad normaalsel tempol värvilised reisilaevad. Koerad põrnitsevad mind tõsise pilguga, neisse võib veel vastupanu uuesti siseneda. „Istu!“ ütlen paremal väravaservas mind põrnitsevale koerale. Ta istub aeglaselt. Ta seljataga istub pool õunaaiatäit verekoeri. „Istu!“ käsin vasemat. Aga ta ei istu. Ei istu ka pool aiatäit. „Sidet!“. Ja istub. Istuvad aias ka. Kõik istuvad, aga põrnitsevad nii, et tegelikult tahaks veel vastupanu osutada. „Lama!“ No hea küll, mõtlevad parempoolsed kõik sünkroonis ja lamavad. „Ležat!“ Lamavad vasakpoolsed, sünkroonis.
Vahetan koertega pika pilgu,
pööran ümber ja kõnnin loopealse heinakõrte pehmes suveõhtumängus koju.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar