Kuskil äärelinnas toidupoe hallis
fuajees on pangaautomaat ja lillepood. Inimesed trügivad tipptunnisaginas
minust mööda, litsuvad oma halle sulejopesid üksteise vastu. Mina olen litsutud
lillepoe tulbiväljapaneku ja pangaautomaadi vahele. Ma ootan, et see pikk härra
oma toimingud lõpetaks ja ma pääseksin ka automaadi juurde. Tal läheb aega. Ta
tõstab rahulikul ilmel automaadi lõugade vahelt tuhandedollariste pakke suurde
musta prügikotti. Prügikott on suuremgi kui automaat, aga masin väljutab endise
hooga rahapakke, mida pikk härra muudkui oma kilekotti tõstab. Ma jään toimuvat
ainiti vaatama. Silmitsen rahapakke, härra pikki peenikesi sõrmi, ta
pintsakunööpe ja ei mõtle midagi. Korraga märkab pikk härra, et ma teda jälgin.
Ta vaatab mind täiesti emotsioonitult, üks rahapakk käes. Automaadi lõuge
vahelt lõmpsab välja järjekordsed tuhandedollariliste pakke, need kukuvad sops
ja sops 1990ndatel ehitatud äärelinna toidupoe fuajee väsinud põrandaplaatidele.
Sops ja sops. Ja meie pika härraga muudkui vaatame üksteist, tal rahapakk käes,
minul oma kõhn maksekaarditasku. Ja ma endiselt ei mõtle mitte midagi. Mulle
tundub, et pikka härrat täidab samasugune meeletühjus. Ja raha muudkui sopsub
põrandale hunnikusse.
Järsku viskab pikk härra pihku
püsima jäänud rahapaki kilekotti ja kõnnib lihtsalt minema. Litsub ennast
tunglevate palgapäevaliste ostlejate hallide sulejopede vahelt läbi ja tüürib
peaukse suunas. Selle lõuad lähevad lahti ja härra kaob nende vahele. Samal
hetkel, kui uksed härra selja taga kinni sõidavad, paneb rahaautomaat oma lõuad
kinni. Ma silmitsen vaikset automaati, peaaegu dollaripakke täis topitud musta
kilekotti ja rahahunnikut koti kõrval automaadi ees maas. Raha on samamoodi
täiesti vaikne ja tühi nagu mina ja nagu see härra, kes just siit läks. Ja
inimeste trügimine mu ümber on mähitud totaalsesse vaikusse. On ainult suur
trügimine, tühi trügimine, rahahunnik, kilekott, vaikus ja mina.
Mitte keegi ei märka, kui ma
tasakesi, justkui autopiloodil kummardun ja maas vedelevast hunnikust esimese
paki kilekotti tõstan. Siis teise, kolmanda. Trügimine läheb korraks
intensiivsemaks, nagu keegi ärritaks mesilassülemit, vaikus aga püsib. Ma panen
koti kõrini raha täis, sakutan pakid tihedamalt kotti sisse ja sõlmin musta
prügikoti suu korralikult kinni. Asin koti selga. Mu tiivanukkidele tundub, et
ma olen taas jõuluvana ja astun kohe Järlepa Rataku-metsa niiskete tüvede
vahelt lasteaialaste särasilmsesse vaatevälja. Ma juba nagu kuuleksin rõõmsat
kilkamist. Aga ei, ma ei ole jõuluvana, ma olen lihtsalt mina, mul on seljas
suur must prügikott, täis tuhandedollarilisi. Ma litsun ennast hallide
sulejopede vahelt läbi. Pelgan, et ehk ei pea kilekott litsumisele vastu, aga
kõik on korras. Ma kaon sama sujuvalt nagu pikk härra äärelinna toidupoe
liuguste lõugade vahele.
Prügikott rahaga seljas, püüan ma
orienteeruda selles lõputus akendeta kolossis, kus olen korduvalt varemgi
käinud. On see spaa, on see midagi vana linnahallilaadset, mahajäetud
kontserdimaja, hotell? Kõige rohkem justkui hotell, millel pole ühtki akent,
millel on hulk lifte, koridore, tubasid, trepikodasid, ja mille keskosas on
suur hämar nõukogudeaegse tumepunase mistravaibaga vooderdatud saal, tohutult
suur ja kõrge pime kuubik, mille erinevatel tasanditel metallreelingute ääres
paiknevad nõukabosside eksklusiivsed lauad kalamarja ja vodkaga. Põlevad
hämarad vanatoomaselambid. Ringi liibuvad nomenklatuurile meelepärased tibid,
kintsud üleni paljad ja pikad voogavad suled soengusse pistetud. Kohe algab
keset seda mistraga vooderdatud kolossaalset kuubikut varietee-etendus. Ma
katsun, et ma enne siit oma kandamiga läbi pääsen. Keegi ei märka mind, ehkki
ma seda kardan.
Pääsen kõrvaluksest välja
koridori. Astun lifti ja sõidan kuhugi. Kui liftiuksed avanevad, seisab mu ees
koridoris mu surnud saksa keele õpetaja ja vaatab mind tõsiselt läbi suurte
nõukaprillide. „Also, Jüri, gehen wir jetzt?“ on ta ikka sama konkreetne kui
kooli ajal. Hästi, lähme siis, mõtlen ma, asin prügikoti paremini selga ja me
astume mööda hämarat ühegi aknata nõukakoridori edasi. Mõlemal pool on
hotellitubade uksed. Õpetaja sammub mu ees, seljas tumetürkiissinine naistepintsak,
niisugune nagu õpsid armastasid 1990 ikka kanda. Ta kõlistab pika pintsaku
sügavas küljetaskus klassiruumivõtmetega, peatub ühe numbritoa ukse ees, pistab
klassivõtme võtmeauku ja avab ukse. Mul on tunne nagu valguks minu eel, kahelt
poolt mind hooga klassituppa kümned mu kaasõpilased, aga ma ei näe neid, ainult
tunnen, kuidas nad trügivad kahel pool mind, et klassi pääseda ja haarata endale
õppeaasta algul klassiruumis parimad istekohad.
Ma seisan, suur must kilekott
tuhandedollarilistega seljas, ukse ees, kahel pool mind tõmbab klassikaaslaste viirastusetuul.
Õpetaja seisab paar sammu uksest seespool, ümbritsetuna pimedusest. Ruumis pole
midagi ega kedagi näha, ainult mu saksa keele õpetaja. „Komm rein!“ käsib ta
konkreetselt. Okei, astun üle läve. Ukseaugu hämaras valguses näen ruumi
sisemuses vaid üht koolipinki, sellist kandilisest rauast kokkukeevitatud
lauda, puidust plaadiga. „Pane see siia,“ läheb ta millegi pärast eesti keelele
üle. Asin prügikoti seljast koolipingile. „Jaga ära,“ ütleb ta konkreetselt.
Mismoodi, jagan ära, mõtlen ma. „Jaga ära ja kõik,“ ütleb ta, justkui oleks ta
mu mõtteid kuulnud, ja astub klassiruumi pimedusse. Vaatan talle järele. Ta
peatub korraks, valguse ja pimeduse piiril ja küsib: „Kuidas Marje ja Jaan
elavad?“ Marje ja Jaan, meie kooli huvijuht ja direktor, on mu parimaid sõpru.
Kehitan õlgu ja vaikin. „Vii tervisi,“ ütleb saksa keele õpetaja endise
tõsiduse ja konkreetsusega. Ukseaugu hämar valgus läigib ta suurtel
nõukaprillidel. Ta pöördub ringi ja kaob toa sisemuse pimedusse.
Ma seisan avatud ukse hämaras
valguses klassipingi juures ja märkan, et pingi kõrval on tool, samasugusest
kandilisest metalltorust kokku keevitatud konstruktsiooni ja puidust
plaatidega. Toolil vedeleb tühi lilleline sukk. Või kott. Ma ei saagi aru. Suka
jaoks oleks nagu liiga jäme. Koti jaoks oleks nagu liiga piklik. Aga ilus
värviline on. Jaga ära, no okei, ma katsun siis ühe osa näiteks siia sisse
panna ja selle kellelegi viia. Nii, dollaripakid mahuvad kenasti selle
kummalise lillelise vibaliku sisse. Kena täidetud lilleline sukk. Või sokk.
Jah, jõuluvana moodi tunne on jälle. Okei, ma panen ühe paki igaks juhuks omale
tagataskusse ka.
„Nii, lähme nüüd!“ ütleb õpetaja
valjult pimedusest jälle välja astudes ja mind uksest koridori suunates. Ma
ehmun. Astun ruttu välja. Suur must prügikott jääb klassiruumhotellituppa.
Õpetaja paneb ukse kiirelt mu seljataga kinni. „Los!“ tõukab ta mind enda ees.
Mul on suur lilleline sukk seljas, see läheb aina suuremaks. Nüüd on juba
jõuluvanakoti suurune. Okei, okei, ma lähen. „Schneller!“ kostab nüüd juba
Saksa ohvitseri kärkimist. Ja ma tunnen püssikaba tõuget oma õlal. Mind
surutakse raske lillelise suka all pooljoostes hämara nõukakoridori otsaukse
suunas. Või on see nüüd juba Prora. Ma koperdan prahi ja klaasikildude vahel.
„Los!“ kamandab ohvitser uuesti. Ja ma kukun läbi pimeda koridori otsaukse
valgusküllasesse lasteaiatuppa. Mu suur lilleline sukk lendab inertsiga aegluubis
üle mu õla rühmatoa keskele ja plahvatab. Dollarid lendavad kõikjale. Lapsed
kilkavad ja juubeldavad, püüavad õhust dollareid. Rahasadu muudkui kestab. Nüüd
juba kõik tantsivad dollarisajus, lapsed ja kasvatajad.
Ma olen asendis, kuhu kukkusin,
kõhuli rühmatoa seina ääres. Ajan ennast tasakesi püsti, vaatan selja taha,
seal ei ole ust, on ainult heleroheline sein, millele on maalitud naksitrallid.
Lapsed ja kasvatajad tantsivad konstantses dollarisajus. Päike paistab kõigist
külgedest läbi suurte maast laeni akende, valgustab kõik läbi. Ülevalt sajab
muudkui raha. Ja valgus paistab läbi rahasaju. Ja mul on jube piinlik, et ma
ühe paki endale tagataskusse panin. Ma tahaksin selle taskust välja võtta ja
visata ka õhku lendama, aga ma ei julge, sest ma kardan, et keegi näeb.
Hiilin mööda seina ühe
valgusküllase akna juurde, komistan ja kukun läbi akna alla kiiskavasse
laotusse. Kukkudes koban oma tagataskut ja tunnen, kuidas tuhandedollarilised sääl
pungitavad. Ma tahaks sellest pakitsusest lahti saada, aga ma ei julge kätt
sinna panna ega raha välja võtta, sest ma kardan, et keegi näeb, et ma tahtsin
osa raha endale jätta. Isegi siin lõputus kiiskavas laotuses, kus ma kukun
täiesti ihuüksinda, kardan ma seda rahapakki enda tagataskus, ma ei julge seda
puudutada. Jah, eriti siin kardan ma, et mind nähakse, siin olen ma üleni välja
joonistatud, läbi valgustatud. Ja ma ei saa midagi teha, ma ei suuda midagi
teha, ei julge. Ainult kukun.
Kuni ma maandun lartsakaga Lossi
tänava ülemisel otsal Inglisilla ligidal. „Inglid püüdsid su kinni“ ütleb hääl
taevas. Vaatan Inglisilda, see on tohutusuur sujuv ja hele kaar, mis algab
lõputus päikselises laotuses ja lõpeb samasuguses kiiskavuses. Ja Toomemägi on
hele ja paljas ja mõõtmatult suur libe klaasmuna. Ja allpool paistab otsatult
ilus vana linn oma tornide ja väljakutega. Ma olen väga kõrgel linna kohal
kiiskaval klaasmunal helendava ülipika Inglisilla serva all ja vaatan kogu seda
ilu täielikus hämmingus. Katused säravad punaselt ja hooned meenutavad mulle
Hispaaniat.
„See on maailma kõige pikem
tänav,“ teatab hääl taevast pidulikult, kui silmitsen alla sügavusse kulgevat
Lossi tänavat. „Siit on kaks kilomeetrit konstantset tänavat kuni merepinnani!
Ja see, ja see-ja see oooonn....“ tõstab hääl pinget. Ma vahin ringi, ei oska
arvata, miks selline pidulikkus ja pingetõstmine. „See on, kõikide lemmik,
suursugune ja üllas, lõputult lahke ja poolehoidu väärt, söör, kõrgeausus ja
hiilgus, härrraaaaaa Grand Grant!“ hüüab hääl taevast ja samal hetkel
prantsatab minu ette Inglisilla ligi tohutusuur ja läikiv must limusiin, Union
Jack reipalt vardas prink. Ühest limusiini kõrvaluksest pistab pea välja
seesama pikk härra kaubanduskeskusest ja hüüab lõbusalt: „Hop on, hop off, whatever!
Enjoy!“ Samal hetkel klõmpsab limusiini päraluuk lahti ja minu ees avaneb auto punase
plüüsiga vooderdatud mugavussisu. Härra Grand Grant vedeleb eespool diivanil ja
viipab mind sisse. Ma vaatan kahtlevalt ringi. Ma ei märka ülipikal lõputusse
sügavusse suunduval Lossi tänaval ühtki hingelist, ka Inglisillal ega munajal
Toomel. Auto sisu on nii kutsuvalt mõnus ja härra nii lahke, et mu keha hakkab
tasakesi autopärast sisse ronima, ehkki mu silmad on imestusest pungis ja mõte
veel tõrgub. Jah, aga ma olen tegelikult ju nii väsinud kogu sellest jamast,
totaalselt ületöötanud, ma võin ju seda endale lubada, lasen mõtte ka kehale
järele ja tunnen, kuidas mu lõhkistest gümnasistiteksastest paljastatud
karvased põlved puutuvad auto plüüssisuga. „Otium reficit vires!“ hõikab härra
Grand Grant. „Close the door, lets drive!“ Ma tõmban mõnusa sopsuga auto suure päraluugi
kinni ja sohver laseb limusiini sussi ringi. Auto rebib kohalt, tõmbab külje
ette ja ma lendan ülipehme plüüsdiivani embusesse. „Lets do it! Lets kick their
asses!“ huilgab härra Grand Grant auto sisemuses, kui me sööstame mööda lõputut
Lossi tänavat alla.
Auto tõmbab teistpidi külje ette
ja ma lendan teises seinas olevate punaste diivanite kaissu. Turvavöösid
muidugi ei ole. Korraga virutab autojuht masina keset tänavat pöörlema.
Limusiin siseneb totaalsesse piruetti. Mu sisikond tahaks ennast mööda klaasi
laiali määrida, ma klammerdun diivani seljatoe külge ja surun jalad vastu teist
diivanit. „Lets daaannce“ hõiskab pikk härra, kes meenutab mulle üha enam
prints Philipit. Ou, duke of Edinburgh, his royal highness, katsun ma tiitleid
meenutada. „No reason to worry! No reason to overthink! Let it go!“ huilgab
härra ja pikk auto hakkab keset kolossaalset Lossi tänavat, keset piruetti
paisuma. Autojuht naerab laginal ja riivib vastu tänavat palistavaid hooneid maha
auto nina ja pära. Ma värisen üle keha ja minu pilk asetub väljapoole mind ja
jõllitab kuskilt auto lae alt mu diivaneisse klammerdunud keha. Me sööstame
aina paisudes Lossi pidi alla. Autost on järel võibolla ainult pool. Härrad
eespool naeravad ja nende totaalne ürgne homeeriline naer hakkab autot ka seest
poolt sulatama. Väljapoolt sulab metall värvilistesse, totaalselt ilusa ülipika
Lossi tänava majadesse ja seestpoolt painutab ja paisutab autot härrade naer.
Ja siis vajutab sohver järsult pidurit ja juhib auto paremat külgepidi majaseintesse,
pühkides hetkega minema auto külje. See on nüüd lõpp, mõtleb mu teadvusepunkt,
mis on end ankurdanud autolakke, masina keskmisse punkti, mis tundus piruettide
ajal olevat kõige turvalisem paik Universumis.
Aga mu kartustel ei ole alust. Auto
haihtub ja me kõik naerame üleni rahuldunult ja vabanenult põlvedele toetudes,
kõhud kõveras, Lossi tänava õppehoone ees. „Lets go in,“ ütleb härra Grant, kui
saab juba naeru vahel veidi enam hingata. Astume mõnusasti naeru pugistades meie
vanasse heasse Lossi majja. Aga see võtab samal hetkel, kui fuajeeukse avan,
täiesti enneolematu kiiruse, inimeste sagin tiheneb läbimatuks olluseks ja on
ühtaegu täiesti tühi, õhkhõre ja vaikne.
Ma kukun jälle kuhugi arheoloogide keldritesse, pikkadesse hämaratesse maa-alustesse
koridoridesse, kuskil nurgas hiilgavad müüriorvas brokaatimähitud keskaegse kassi
luud. Hoidlate tuhandetes pappkarpides krõbisevad aastatuhandete
keraamikakillud, oksüdeerunud sõlgedel niheleb inimnahk. Kellud ja kühvlid ja
labidad ja kultuurkihipannid kolisevad, kõikidest leiupesukraanidest sahiseb
vesi alla ürgsügavustesse, katseklaasid klirisevad, piiritus nõrgub tasakesi
dissertatsioonide vahelt alla ürgsügavusse. Riidehoiutädi mäletab mind, on just
ulatamas mulle numbrit A8, kui kogu Lossi hoone teeb pahvaki ja viskab akende
kaudu välja kõik paberid, mis aastatega auditooriumidesse ja kabinettidesse ja
raamatukogudesse on kogunenud. Kõik ta seinad ja laed paistavad korraga läbi.
Milli ja Aasa ja Ene tipivad justkui õhus rahulikult oma arvutitel, ehkki seinu-lagesid
põrandaid nende ümber ei ole. Kauri ja Valtri ja Aini tubakasuits kandub läbi haihtunud
põrandate üles ja seguneb Lossi katuse all ühtlaseks vineks, mille vahel
vaatavad mind ainitisel pilgul ajaloolaste pööningule kogutud vanad ikoonid.
Siit saab katustele tantsima, tean ja mäletan. Hopsti, peahoone üks korsten,
hopsti, teine. See on nii lihtne. Pikkade sujuvate paraboolidega põrkan ühelt
katuselt teisele. Raekoja viilule, uuesti Lossile, peahoonele. Oh, ma armastan
seda linna. Jaani kiriku all koobastes noogutavad mungad.
Kuulge, kas te teate, kus Lau ja
Ingliste raamatud on, küsin taluköögis teistelt. „Mine vaata suurde tuppa, Taat
vist loeb neid,“ vastab keegi. Lähen suurde tuppa ja näen kušeti päitsis palju
raamatuid, teiste seas Ingliste ja Lau. Taat külitab säälsamas. „Kas ma võin
neid laenata? Meil on võrdlusmaterjaliks vaja,“ küsin Taadilt. „Jaa, muidugi,
ma niikuinii loen neid õhtuti, unejutuks.“ Võtan Lau ja Ingliste kaasa, lähen
taas läbi rahvarohke köögi rehetuppa ja rehetoast rõiale.
Laes ripuvad meie lapsepõlve
paksud ämblikuvõrgud. Seinte ääres on kõikvõimalikku vana talukoli, vanad
nikerdatud kapid ja heinapakid. Lakka viib libedaks käidud ilus puuredel.
Redeli ligi seina ääres on meie lapsepõlve vana esiisade puutööpink puust
kruustangide ja kandiliste augukestega, üleni igasugust koli ja vanu tööriistu
täis. Seintele on samamoodi kuhjatud vana koli. Meie esiisade tööpingile sodi
ja koli vahele oleme teinud natuke lagedama koha inkunaabli jaoks, mille härra
Grant kaasa tõi ja meile uurimiseks andis. Lappame Villemi ja Björniga köidet ja
imetleme värvilisi gravüüre, initsiaalide suletööd. Asetan Lau ja Ingliste
inkunaabli kõrvale. „Hei, poisid, kas hakkate nüüd kopeerima!?“ hõikab härra
Grant järsku üle rehetoa ukse sulaselges eesti keeles. „Jaa, muidugi,“ vastan,
„küünlavalgust on piisavalt.“ Võtame hanesuled, teritame ja teeme esimesed
katsed majuskleid ja minuskleid täpselt järele maalida. „Aga vaadake siis, et
te tõesti kõik kopeeriksite, kuni lõpuni,“ lisab Grant ukse vahel, „ma lähen
seni tuppa ja ajan Taadi ja te vanematega juttu.“
Päris lõpuni, muidugi päris
lõpuni, arutame poistega ja sirvime inkunaabli lõpuni. Avastame, et selle
viimaseid seni tühjaks jäänud lehekülgi on härra Grant oma teksti ja piltidega
edasi täitnud. Ta on sinna kleepinud kehvakvaliteedilisi uduseid
seebikarbifotosid meie 1980ndate mänguloomadest ja igale pildile keskaegse
käekirja ja tindiga juurde kirjutanud, mis pildil näha on. Näiteks minu pehme
eesli juurde on ta maalinud „Eesu“. Aga sääl on ka meie emade lapsepõlve mänguasjad,
murenevast nõukakummist piiksuauguga kutsud, oravad ja pardid, ka kenad
piklikud helerohelisest pleekinud plastmassist nõukakrokodillid. Ja kõige
viimane pilt, mille härra Grant sinna on just kleepinud, on meie rehielamu ukse
eest, kus just neil päevil tuli vana trepi lammutamisel betooni seest välja
suur lapik lävekivi ja selle kõrval väike suure kausikujulise lohuga ravikivi. Härra
Grant on selle juurde maalinud „Ohbri kiwwi“. Udusele seebikarbifotole on jäänud
ka veidi sõnnikune Taadi kaloss, põhukõrred talla alt turritamas.
Jah, eks me siis kopeerime tõesti
kõik kenasti lõpuni, mõtlen ma ja me hakkame poistega tööle. Võtame värske
köite ja värskelt teritatud suled, kastame tindipotti ja maalime esimesed
tähed. Taevas hakkavad inglid laulma ja meie lapsepõlve metsas seisavad suured tumedad
kuused täies rahus. Küünlad põlevad esiisade tööpingil ja meie teeme erialast
tööd. Härra Grant vestleb kollases lambivalguses ovaalse talulaua taga Taadi ja
meie vanematega.
Pärast töö valmimist on kõik kutsutud
Ülikooli Senati saali suurele austamisõhtule. Senati saal on sisustatud 19.
sajandi kappide ja kirjutuspultide ja laualampidega. Nurgas on suur valge
kahhelahi. Professorid seisavad tihedalt kirjutuspultide vahel justkui silgud
pütis, frakid seljas, prillid ninadel. Esireas on professor Rosenberg. Hoone
sisemusest on kuulda, kuidas anfilaadiuksed löövad klõps ja klõps järjestikku
lahti ja kuidas läbi saalide lähenevad sammud. See on härra Grand Grant, söör,
kõrgeausus ja hiilgus, kõikide lemmik, suursugune ja üllas, lõputult lahke ja
poolehoidu väärt. Professorid ootavad frakkides tiheda kimbuna mööbli tõttu
liiga kitsas senati saalis härra Granti lähenemist, täielikus vaikuses ja
täpses tähelepanus. Korraga löövad saali pruunid nikerdustega puituksed valla
ja samal hetkel vallandub kõigi professorite andunud aplaus. Kõlavad braavo-hüüded.
Üle linna tõusevad vanadel pargipuudel hakiparved rõkates lendu.
Siin ta on! Ovatsioonid aina
kestavad. Härra Grant naeratab ja kätleb serva peal ja esireas seisvate
professoritega. Ja astub siis väikese väljapaneku juurde. Professorid ainult
aplodeerivad ja hõiskavad. Väljapanek koosneb kahest postamendist, mille otsas
on ülitähtis eksponaat. Esimese otsas on härra Granti inkunaabel, teise otsas
on meie käsitsi tehtud värske koopia. Mõlemad on avatud viimaselt leheküljelt,
millel on pilt Taadi kalossi ja trepi seest päevavalgele tulnud ravikiviga.
„All right, ladies, enough now!“
hüüab härra Grant üle ikka veel kestva aplausi, mis seguneb hakikisaga ühtlaseks
kõikjale linna ulatuvaks plaginaks. Ta vaatab kavalalt naeratades ehmunud
professoreid, teeb mulle silma ja astub pruunide kappide vahel läbi seina.
Senati saali kogunenud professorid valguvad kõnekõmas ajapikku laiali.
Jään üksinda. Eksponaadid seisavad
postamentide otsas. Vitriinidelt ja raamatukappide klaasustelt peegeldub
kahkjas õuevalgus. Kõik on vaikne. Õhk lõhnab peahoone armsa põrandavaha,
krohvi ja puudetailide järgi, 19. sajandi hiilguse järgi. Astun läbi maja, kõik
on tühi ja vaikne. Jõudes välja, näen, et ka tänavatel ei ole kedagi.
Lähen Lossi juurde. Pirogovi
pargi servas seisab väike värviline Wolksvageni hipibuss. Selle kõrval teeb
suitsu lahe vana daam, kes mind märgates kohe mulle avalalt lehvitab.
Samal hetkel avastan, et mu tagataskus
pungitab ju ikka veel see dollaripakk, mille pärast mul oli piinlik. Astun
mõtlikult edasi, kui märkan, et hipibussi tagan astub välja härra Grant, kes on
just bussi remontimisega mäele jõudnud.
„Oh, sir, excuse me!“ astun
kiirelt lähemale. „I almost forgot this,“ ütlen lahedasti naeratavale ja otsa
eest higi pühkivale härra Grantile. Ma ulatan talle tagataskust
tuhandedollariliste paki.
„Haaa,“ naerab härra Grant. „Don´t
worry! Keep the change!“. Nad hüppavad suitsetava daamiga bussi esiistmetele.
Härra Grant lööb hipibussile hääled sisse, pistab pea juhiaknast välja ja hüüab:
„Show must go on!“. Ta lehvitab mulle ja nad veerevad roosa raekoja nurga taha.
4. veeburaril 2020 Tartus Hernes 22:07
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar