Täna täpselt kolmkümmend aastat
tagasi läksin ma esimesse klassi. RVG 30. sünnipäeva puhul viin ennast nüüd
uuesti sellesse päeva ja vaatan, kuidas mälupildid hakkavad avanema. Teen läbi
omamoodi meelerännu, kus ilmuv on kindlasti väga subjektiivne ja mõneski mõttes
juhuslik. Olen küll erialalt ajaloolane, kuid jätan siinkohal teadlikult
kirjalikud jm infoallikad kasutamata, sest kui seda teeksin, oleks väga
tõenäoline, et siinset kirjatööd ei sünniks. RVG lugu on lihtsalt nii suur ja
mitmeplaaniline. Olgu seega siinne koolile sünnipäevakingiks, õpetajatele ja mu
vanematele tänutäheks, mu õpingukaaslastele lahedaks meenutamiseks just
sellisena nagu ta on – spontaanse ja pigem põgusa mälupildireana, mõningate
hetkedena, kogemustena, mis meeles.[1]
*
1. september 1987. Ma lähen
kooli. Kooli! Ma olen nüüd suur! Käisime hiljaaegu ema ja isaga Rapla univermaagis
mulle koolivormi ostmas. Selleks, et saada see just õige mõõduga, viis müüja
meid tagaruumi ja me lappasime seal tumesiniseid jäigapoolsest tekstiilist
taskukestega lapseülikondi. See tundus veel kuidagi kummaline, et tagaruumi
pidi minema. Praegu on sama koha peal, kus me mulle koolivormi otsisime,
mööblipoe riidenagide ja peeglite väljapanek.
Ja koolimüts! Mul on nüüd ju ka
koolimüts! Seda on väga vaja hoida! Edaspidi saab selgeks, et tõesti, hoida on
teda mõtet, sest klassivendade mütsid muutuvad ajapikku tuhmiks, nii mõnegi
nokk murdub või väänutatakse praguliseks. Esimesel koolipäeval on aga meie
kõigi tumesinised mütsid uued ja mustad lakitud nokad läigivad rõõmsalt.
Me koguneme Rapla Keskkooli
algklasside majas. Ma olen natuke segaduses, sest ma ei tea, mis ma tegema
pean. Ema ja isa on siin lähedal, aga ma pean oma lasteaiakaaslaste ja veel
mitme lapsega, keda näen esimest korda elus, seisma tihedalt koos järjekorras
ja hoidma käest kinni väga suurtel tüdrukutel, kellel on kohevad juuksed. Need
on abituriendid, on meile öeldud. Nad on peaaegu nagu lihtsalt ühed võõrad
tädid, aga ju siis ikka on abituriendid. Kuidagi väga kitsas ja natuke nagu
kõhe on olla ses koridoris teiste vahel. Aga ema ja isa on lähedal ja see
rahustab.
Kohevate soengutega
tädid-abituriendid viivad meid suurde võimlasse. Akendel on võrgud ees ja õhk
lõhnab sporditegemise järgi. Istume saali vasakpoolses servas. Ma näen enda
lasteaiakaaslasi ja see tekitab hea tunde. Kuskil kaugel ees räägib keegi tädi,
ma ei tea, mis ta räägib ja ei saa millestki aru. Ma vaatan oma
lasteaiakaaslasi ja mõtlen, et see on ikka hea, et nemad ka siin on. Meil on
esimese koolipäeva puhul valged pluusid. Ühel poisil on aga naljakas õhuline ja
kergelt roosakas pluus.
Hakatakse lapsi ette kutsuma.
Korraga kutsutakse mind ka ja ma lähen sinna kõige ette, kus ma saan onude ja
tädide käest ENSV pitsatiga õpilaspileti. Siis viiakse meid kõiki õue ja
tehakse koolimaja juures pargis hästi suur ühispilt. Mu õel Marjul on ilus kollane
jope.
Meie esimene klassituba asub hiljuti
valminud Naksitrallide lasteaia teisel korrusel Võsa tänava poolses otsas. Me
oleme esimesed, kes seal õppima hakkavad. Ruumijaotuselt on kõik samasugune
nagu lasteaiarühmades: teisel korrusel trepikojast sisenedes on uksest paremal
ikka piklike kappidega riietusruum, otsas aken, ja vasakul uks, mis viib hoone
jaama poolses küljes asuvasse klassituppa ja kraanikausside, köögitädi ruumide
ja kempsude juurde. Klassi kõrval paremal ehk alevi pool on klaasustega
eraldatav mängutuba, kus lasteaias tehti ka lõunatudu, kapist välja
tõmmatavates voodites. Meie aga kooli ajal lõunatudu tegema ei pea, sest me
oleme juba suured.
Kõik see pidulikes pluusides lilledega
seltskond valgub nüüd uude klassituppa. Huvitav on, sest meie hulgas on uusi. Uued
poisid on Marek Saumann, Raimo Sukles ja Rein Kohv. Uued tüdrukud on Kaire
Pohla (meiega 7. klassi lõpuni), Airi Arulaane (meiega 6. klassi lõpuni), Aigi
Kallaste, Kairi Saaremets (1. klassi lõpuni), Ragne Kuusksalu (3. klassi
lõpuni), Maarja Randmaa (1. klassi lõpuni). Suurem hulk on aga juba meie oma
lasteaialapsed: Eva Ainsoo (1. klassi lõpuni), Marit Fuchs, Veiko Luikoja, Kadi
Pahkla, Risto Paimets (2. klassi lõpuni), Marina Peganova, Reena Rootsimaa,
Anniki Saluste, Regina Suiste, Marek Tiidrus, Annika Vassil (läheb 9. klassi
keskpaigas), Jaanus Vassil (7. klassi lõpuni), Taavi Võsa, Ardo Ärmpalu. Teises
klassist alates on meie hulgas Airi vend Aivar Arulaane (kuni 5. klassi
lõpuni), keset kolmandat klassi tuleb Kristi Meikar (meiega kuni 7. klassi
lõpuni).
Reinust jääb meelde, et ta isa on
kiirabiauto juht ja see on eriti äge. Lasteaiast saati olen sõber Ristoga, kes
elab meie tänaval ja kes käib meiega kuni teise klassini. Risto ehk Ristämblik on
suur vigurdaja. Vahel jääb ta aga pikalt, suu lahti, mõtlema, vaatab suurte
silmadega ainiti õhku ja on justkui kuskil teises maailmas. Siis vigurdab jälle
edasi.
Istume laudadesse. Mina istun
tagareas vasakul akna all, Ardo Ärmpalu kõrval. Õpetaja Kuusk annab meile uued
aabitsad. Esimestel lehekülgedel on punaste lilledega lapsed ja Lenin. Õpetaja
Kuusk ütleb, et praegu on aasta 1987. See on esimene kord, kui teadvustan
käesoleva aasta numbri. Ahhaa, et siis 1987. Ja siis tuleb 1988. Üsna varsti
saan selgeks, et see aasta, kui Mahtras nääriõhtul meie juttu kassettmaki peale
lindistati, oli 1985.
Koolis on väga lihtne käia.
Lasteaiamaja asub meie kodust paarisaja meetri kaugusel üle tänava, nii et iga
päev näen ma klassiaknast kodu. Samamoodi nägime me kodu siinse lasteaia
rühmatubadest, lasteaia saalist ja õuest. Selle maja ehituski on mul hästi
meeles. Kui meie maja lähistele teedevalitsuse majade juurde suuri ehitusplokke
veeti, teadsin, et meile ehitatakse uut lasteaeda. Käisin enne Kellukese
lasteaias, mis oli väga kaugel. Nüüd käime õega mõlemad kodu lähedal
Naksitrallides. Naksitrallide lõpupeo ajal istutasime oma rühma laste ja
kasvatajatega õuele meie maja poolse nurga ja mängulaeva (mis oli muuseas päris
kalamehepaat) lähedale kasepuu. Me kõik laulsime puu ümber ja jätsime
lasteaiapõlvega hüvasti. Kõigi isad tegid laste õhupallide jaoks pulgad, mis me
pärast laulu puu ümber muru sisse õhupallidega püsti panime. Ma olin veel nii
uhke oma isa tehtud pulga pärast. Ta tegi seda erilise hoolega, lihvis ja
lakkis ära ka. Minu pulk oli mu meelest kõigist kõige ilusam. No midagi ei ole
teha, nii ma mõtlesin. Teistel olid tavalised, kellel kandiline, kellel kõver,
kellel lihtsalt puuoks. Minu oma oli issi eriti ilusa teinud. Pärast me tulime
nende õhupallidega koju ja ausalt öeldes on see pulk mu isiklikus arhiivis vanade
vihikute ja päevikute juures tänaseni alles.
Nõnda siis, käin ma nüüd esimeses
klassis. Sellesama meie rühma kasepuu ja oma kodu lähedal. Siinsamas majas käib
lasteaias ka mu õde Marju, minust kaks ja pool aastat noorem. Vahetundidel
saame ikka trepikojas või õues kokku. Vahel läheme koos koju ka. Lasteaia värav
on erakordselt kõrge, nii et ma vaevu ulatun selle kikivarvul lahti upitama.
Ühe koolipäeva lõppedes teeme
poistega nalja ja sõidame riietusruumis ukse kõrval laua peal aabitsale surudes
edasi-tagasi. Kui avastame, et aabitsate kaaned on sellest täiesti ära
kraabitud, on mul korraga väga piinlik. Kuidas ma aru ei saanud, et raamatut
niiviisi lapiti vastu lauda nühkides rikun ma kaane ära. Luban endale, et ma ei
nühi enam kunagi elus raamatut vastu lauda. Ja ma tõesti ei ole seda kõigi
nende kolmekümne aasta jooksul teinud.
Meie aabitsad on ilusad. Ülle
Meistri piltidega. Lugemisülesanded lähevad kogu aeg raskemaks. Meelde jääb üks
lugemispala, kus lapselaps istub vanaisa süles ja küsib, miks aasta on nii pikk
ja vanaisa vastab „Pai päkapikk, aastad lendavad linnutiivul“ See kinnistub
mällu alatiseks. Ja tõesti, nii on, aeg on suhteline, avaneb ja avardub ja
venib ja ruttab ja seisab ja haihtub...
Me peame joonistama sõnade juurde
erineva suurusega kaste, et tähistada, kui pikad on vokaalid. Miski on lühike,
miski on pikk ja miski on ülipikk. See ülesanne tundub väga tüütu, aga peab
tegema, kui nii on ette nähtud.
Vene keelt õpime: kukla, mõška, jolka.
Õpime laulukesi: „Mõška naruška i žaitšik trušiška“, „Totška, totška, vot
klaza, nos, i rot i galavaa“. Vene keel on päris lahe. Õpetaja Kuusk annab seda
hästi mõnusalt, paneb tahvli peale lapiku papist nuku ja hiire ja kuusepuu ja
siis ütleb juurde, mis see vene keeles on.
Esimene klass on tegelikult üsna
lasteaia moodi. Lihtsalt lõunatudu ei pea tegema, nagu öeldud. Seda ei väsi ma
kordamast, sest see on suur erinevus, annab tunda, et oleme nüüd suured. Toit
on ikka nagu lasteaiatoit. Ikka kaevan ma kõigepealt moosisilma ümbert kiiruga
põhilise osa putru ruttu suhu, et siis lõpuks moosi rahulikult nautida.
Ükspäev istun ma seal enda kohal
tagaseinakappide juures akna all Ardo kõrval ja meil on parasjagu miski
kleepimisülesanne käsil. Ma katsun plastmassist PVA purgist liimi välja
pressida, aga liim on kinni kuivanud. Otsustan siis liimipotskat konkreetselt
jõuga püstiasendis pigistada. Surun seda kahe käe vahel, kuni liimil lendab
kork pealt ära ja kogu mu nägu ja pluus ja seljatagune kapp ja laud on PVA
valget löga ja pritsmeid täis. See on suur ehmatus mulle ja klassikaaslastele.
Samas teeb see meile kohe ka palju nalja. Ja ma saavutan mõneks nädalaks niiviisi
omamoodi kuulsuse ja kangelasoreooli. Seda liimipauku tuletatakse ikka ja jälle
meelde ja naerdakse laginal.
Ühel koolipäeval värvime
näärivanasid. Viltpliiatsitega. Ehk siis vildikatega. See, et vildikas tähendab
just VILTpliiatsit ja vilt tähendab materjali, millest tehakse näärvanadele
vilte, saan ma muidugi alles hiljem aru. Niisiis, värvin vildikatega näärivana
vilti ja ei ole selles väga püsiv, tahan ruttu valmis saada ja sodin rutuga
ühte ja teist pidi jalanõu piirjooned täis. Minu kõrval istub Taavi Võsa ja on
üleni keskendunud. Tema viltpliiatsiliigutused on korrapärased, tema värvid
täidavad näärivana vildid ja kuue ja mütsi ühtlaselt ja ma olen seda nähes
täiesti üllatunud. Kas tõesti saab nii ilusasti!? Taavi vaatab minu sodi, ei
ütle midagi ja jätkab sama keskendunult oma värvitööd. Ma katsun ka siis
rahulikumalt ja ühtlasemalt. Jälle jääb see eluks ajaks meelde. Kui midagi teha
keskendunult ja rahulikult, on tulemus ilus.
Jah, ja muidugi, kirjatehnika,
see nõuab ka samasugust Taavi Võsa moodi täpsust ja püsivust. Neid kriipse ja
ringe annab ikka maalida.
Ühel päeval on lasteaia saalis
suur kogunemine. Rääkima on tulnud direktor! Esimest korda elus fikseerin sõna
direktor! No see on ikka üübertähtis mees. Samas on ta ka hästi viisakas ja
tore ja väga pikk mees. See on Ruve Šank. Nii erilise nimega. Ja väga eriline on
ka see, millest ta räägib. Ta ütleb, et kui me oleme seni oma lasteaias asuva
esimese klassiga kuulunud Rapla Keskkooli, siis nüüd on valmimas uus kool,
Rapla II Keskkool ja meie hakkame selles koolis õppima.
Uue kooli ehitus paistab meie vanaema
Viljandi maantee äärse maja õuele hästi. Vanemad ja vanaema räägivad, et kool
ehitatakse saviaukude kõrvale märjale maale ja et hoone jaoks lüüakse betoonist
vaiad maa sisse. Kõigepealt kerkib maantee äärde roheluse taustale valgete
postide salu ja seejärel juba sõrestik. Vanaema aias mängides on ikka näha,
kuidas tohutusuur kollane kraana koolimaja ehituse kohal liigub. Millegi pärast
on meeles kraana peal tähed AUM. (Lahe, ehk ilmub mulle niiviisi juba siis meie
kooli avar vaim kõikehõlmava püha silbina.) Seega õnnestub meil näha oma kodu
lähedal nii uue lasteaia kui ka uue koolimaja kerkimist. Ja nii nagu olime
lasteaias esimesteks uutes rühmatubades ja klassiruumis, on ka Vesiroosi maja
meie jaoks täiesti värske.
Vahepeal on suur lapsepõlve suvi.
Mõõtmatult pikk ja päikseline. Käime onu Hainiga suurel Mulgimaa tuuril.
Juulikuus sünnib meile õde Maili. Sinimustvalged lipud ilmuvad kõikjale. Septembris
lähen teise klassi, uude suurde koolimajja.
Vana koolimaja juurest suundub
uude majja pikk rongkäik. Jälle on näha abituriente. Suurtel poistel on pikad
juuksed. Ja nüüd on kõige väiksemad, keda abituriendid käe kõrval viivad, juba
uued lapsed. Alevis annab päevale pidulikkust juurde see, et esimese septembri
puhul põlevad kõigi autode tuled. Muidu neid päevasel ajal põletama ei pea. Rongkäigulised
kogunevad uue kooli trepi ees. Staadioni otsa kohal on suur veeloik. Kool on
just napilt valmis saanud. Õpetaja Kuuse mees Martin Kuusk annab uue koolimaja
võtme direktor Ruve Šangile[2].
See suur ilus võti meeldib mulle väga. Seda hoitakse edaspidi direktori
kabinetis, mis on omamoodi kooli pühamu. Ruve Šank kõneleb. Nüüd tean teda juba
hästi, ta käis ju meile rääkimas. Siis sammuvad abituriendid esimese klassi
lastega trepist üles läbi kollaste puituste koolimajja. Ja seejärel meie.
Uus fuajee on minu jaoks esialgu
täielik ulme. See keskkond on nagu plahvatus mu teadvuses. Kõik avaneb korraga
ja väga kiiresti. Näen suurt avarat kandilist ruumi, ülevalt tuleb valgust,
kõikjal on värvilõhn, meid viiakse järgmisest trepist üles. Trepi käsipuud on
täiesti enneolematult rohelised ja metallist. Trepi kõrval on suured valged
kivist kastid ja nende sees sõnajalad. Täiesti hämmastav, millised suured
rohelised sõnajalad ja milline tohutu värvi lõhn. Me pöörame paremale. Seal on
ruudulised, erilised peeglid. Ma vahin, suu ammuli, ja lasen ennast edasi
vedada.
Õpetaja Kuusk juhib meid klassi.
See on koolimaja maanteepoolses tiivas vasakut kätt teine klassiruum. Meie
klassi uksel on rohelise ruudustiku sees hiireherned. Nende hiireherneste järgi
tunneme edaspidi oma klassi ära. Enne meie klassi vasakul on õpetaja Laurimaa
klass, kuuseoksad uksel, seal on suured ja natuke kardetavad lapsed. Pärast
meie klassi vasakul on õpetaja Tähevälja klass, kuldkingadega. Varsti selgub,
et õpetaja Tähevälja lapsed on sama vanad kui meie ja et nad on meie
paralleelklass ehk a klass ja meie oleme b klass.
Kodus võetakse mind vastu kui
aukülalist. Ma astun elutuppa, uus sinine paar numbrit suurem jope seljas, lilled
käes ja nägu naerul. Minust tehakse pilti. Vanaema ja onu Hain on meil. Me
oleme kõik rõõmsad. Köögis annab onu Hain mulle suure punaste kõvade kaantega
õpilaspäeviku. Selle kaanele on kuldsete tähtedega kirjutatud. Ma ei tea, mis
asi see on, aga see on väga tähtis ja ilus asi ja see on kooli asi ja ma hakkan
sinna kirjutama.
Järgmisel päeval viib isa mind
autoga kooli. Meil ongi süsteem kõigil neil aastatel niisugune, et kui läheme
esimeseks tunniks ehk 8:15ks, siis viib isa meid autoga. Esialgu saab sõita
koguni kooli treppi ja edasi alevipoolset teed pidi Viljandi maanteele.
Seejärel jäetakse alevipoolne teeharu vaid jalakäijatele ja paps teeb ringi
ümber koolimaja ja sõidab siis tööle. Kui aga läheme teiseks tunniks ehk
9:05ks, siis kõnnime jalgsi: kas pikemalt Võsa tänavat mööda ning Tiidruste
maja ja garaažide vahelt või siis mööda Võsa, Männi ja Lepa tänavat ning läbi
vanaema õue või siis teedevalitsuse korterelamu ja lasteaia vahelt, lasteaia
õuemaja seina tagant ning Männi tänava kollase tornmaja juurest läbi ja
pikemalt Viljandi maantee äärset kõnniteed pidi. Väga tihti mõtlen, raske
ranits seljas, jalgsi koolist koju rühkides, et Viljandi maantee äärsel
kõnniteel võiks olla laste jaoks toolid ja kõnnitee võiks olla lindina liikuv.
See soov tuleb mulle edaspidi alati meelde, kui maailma suurtes lennujaamades
just sellist laadi liikuvaid kõnniteid pidi käin.
Koolist koju minnes lähen alati
vanaema juurest läbi. Vahel jään tema juurde pikemaks. Vanaema väike suure
õunaaiaga maja on meie isa sünnikodu, kus oleme palju mänginud ja kust on hea
lähedal oma Võsa tänava majja minna. Vanaema juures on alati tuba soe. Ta pakub
süüa ja lõikab suure kääru leiba kõrvale. Leiba lõigates paneb ta pätsi
toredasti vastu rinda. Vanaema teeb ka väga head kiluvõileiba. Vanaema maja on
omaette maailm, mis väärib eraldi pikemat kirjeldamist. Igatahes on vanaema,
meie suur armastusest pakatav sõber alati kooliteel ootamas ja peatused tema
pool meie jalavaeva vähendamas.
Väga meeldib mulle millegi pärast
kuni gümnaasiumi lõpuni just koolist koju liikudes minna läbi Männi tänava
tornmaja õue ja lasteaia hoovimaja külje alt. Näen seda ruumi edaspidi millegi
pärast ka palju unes. Sel teel asub ka veetrasside sõlmpunkt, selline
silikaatkividest kuubik, pealt puust kokku klopsitud plaadiga kinni pandud. Lasteaia
päevil kõõlusime siin võrkaia vastas, kuni võrk tasakesi alt hakkas lahti
minema ja julgemad pääsesid torusõlmeni. Ükskord võtsime me trassikaevult kaane
maha ja leidsime sealt seest surnud kassi pealuu. See oli ühtaegu kõhe ja ilus.
Edaspidi on see kassi kena helevalge kolp mul alati meeles, kui sellest kohast
läbi kõnnin. Aastatega kasvavad lasteaia õuemajaseina äärde kõrged puud ja
jalgrada rohtub. Mulle meeldib seal astuda mööda suuremaid kruusakive, tajudes,
kuidas kivi surub vastu tallakumerust. Vahel on mul koolist koju kõndides
jalatalla all korraks terav kuum valu, arvan, et kapillaar lõhkes, selle sõna
õppisin koolis. Sellistel puhkudel on eriti kosutav astuda valuliku tallaga
lasteaia lähedal olevatele suurematele kumeratele kruusakividele kassi pealuu
lähistel. Viljandi maantee pool seda rada on all madalamal üks majapidamine,
mille vürkaed on jalgraja kõrval ja mille juures jookseb ikka suur hundikoer. RVG
keskkonnaklubi nostalgiamatka järel saan teada, et see maja on meie kooli
vilistlase Romet Vaino kodu ja see oli ka nende koer.
*
Meie klassituba on väga mõnus
koht. Pinkide taga on mänguala vaibaga. Seal on suured kollased augulised klotsid,
mis meenutavad hiiglaslikke juustutükke. Neid vineerist klotse ja samasuguseid silindreid
saab üksteise otsa laduda ja ka kollaste pulkadega ühendada. Tahvel on helepruun.
Koridoripoolses seinas on suured pruunide laminaatuste ja plastmassist
punavalgete nuppudega seinakapid, mis on vahvalt seina sisse ehitatud. Ukse
kõrval on kraanikauss kriidilõhnalise tahvlilapiga. Ees on õpetaja laud. Meil
on koolipingid, kus istume kahekesi. Ja toolid, need kandilisest metalltorust
sõrestikuga toolid, mida kogu kooliaja jooksul julgemad meist omasoodu
koloreerivad ja graafiliselt disainivad. Algklassides on meie väikesed toolid
tähistatud rohelise täpiga toru küljel. Suuremad toolid on sinise täpiga ja
päris suured tumepunasega. Humanitaarabi aastatel hakkab koolimajja imbuma ka
vanu ühekohalisi klapi ja klapialuse panipaigaga vanu koolipinke välismaalt.
Esimesed sellised saab endale kunstiklass.
Mulle meeldib tüdrukute kõrval
istuda. Meil on plastmassist kaantega liikuvad aabitsad, kuhu laome sõnu kokku,
ka vene keeles. Ja meil on igasugused töövihikud ja õpikud, millele ema ja isa
kodus paberid ja kiled ümber on pannud. Ja õpikutele kirjutame alati tagumisele
lehele oma nime ja aasta. Ja vihikutele peame joonlaua ja hariliku pliiatsiga
tõmbama äärejoone. Ja meil on päevikud, kuhu õpetajad kirjutavad punasega
kiituseid ja märkuseid. Eriti ilusad on koera, jänese ja kassiga punased
templid õpetaja Kuuselt, mille ta paneb päevikusse avaldades kiitust näiteks
klassi kaunistamise või kooliümbruse koristamise eest. Õpetaja Laurimaal on
väga uhke allkiri ja hinded nii suured, et ulatuvad hooga teiste ainete
ridadele. Ema aitab mul vahel päevikuid ja vihikuid täita, kui ma õppimise ajal
väga uniseks jään. Suvevaheaeg on 4. klassi päevikus totaalne värviplahvatus.
Sarnased värvipursked ja igatsused ilmuvad vaheaegade saabudes mu päevikutesse
kuni gümnaasiumi lõpuni.
Õpetaja Kuusk on meie
klassijuhataja ja ta õpetab algklassides meile enamikku ainetest. Ta on väga
hea õpetaja. Sõbralik ja soe, samas vajadusel piisavalt nõudlik. Mulle jääb
meelde, et eesti keele tunnis ütleb ta tihti, et „Jüri unustab tähtede täpid“. Enne
aga kui üldse kirjutama hakkame, tuleb kütta järjest kirjatehnika vihikuid
täita. See on omamoodi meeleelamus: ühtaegu distsiplineerib kriipsude vedamine,
sõlmede ja p-de, d-de, g-de, h-de ja teiste „lontide“ maalimine; teisalt on
kirjatehnika vihiku kujundus mu jaoks enam kui creepy. Kõik need paksu värviga trükitud laste näod ja liigutused,
kummalised kõverikud kehad ja nõukanukulikud silmad pigem häirivad kui aitavad
keskenduda. Kui kirjutamine juba kuiskiviisi sujub, teeme etteütlusi. Nende
jaoks on meil pisikesed poolikud vihikud, ka neile on ema-isa kenasti paberid
ümber pannud. Teeme muudkui vigade parandusi, et ikka kõik õigesti meelde
jääks.
Loen õpetaja Kuusele „tundmatuid
tekste“, saan neljasid ja viisi, täidan emaga koos „klassivälise lugemise“ järel
lugemispäevikut. See koosneb põhiliselt viltpliiatsipiltidest loetu ainetel,
pluss mõni kokkuvõttev lause või tarkusetera raamatust. Mu teadmised
raamatutest avarduvad tohutult emakeele nädalal, mil on meil koridoris vanade
raamatute näitus, millele viin isa pere vanu köiteid. Teadvustan vanad
trükitähed, need lummavad mind väga. 1988. aasta novembris teen aga ema abiga
ise raamatu. See kõneleb mu vanaisa koertest ja kannab pealkirja „Taadi
koerad“. Raamat algab Taadi lapsepõlve koera „Täpi“ hauakivi juurest ja liigub
ajas edasi kuni mu enda suurte sõpradeni. Ema jutustab mulle oma lapsepõlve
koertest, kellest me ka koos raamatus kirjutame. Koertel on toredad nimed:
Täpi, Poiss, Palli, Terry, Muri, Opi ja Raki, Päta I ja Päta II, Krässu. Poiss
oli näiteks selline koer, kes valvas pererahva asju väga truisti. Kord läks
vanavanaema, keda me kutsusime Vana, üle kraavi ja jättis oma jalutuskepi
kraavi kaldale. Tagasi läks ta aga teist teed pidi ja koju jõudes polnud
millegi pärast Poiss enam temaga. Mõne aja pärast läks Vana uuesti sama teed
üle kraavi ja leidis, et Poiss valvab tema keppi. Koerte pildid aitab muidugi
ema joonistada. Ta joonistab väga hästi. Raamatu kirjutan ma trükitähtedega ja
loen kooli saalis ette. Mu hääl väriseb natuke, pabistan, aga tulen kenasti
toime. Õpetaja Kuusk kiidab mind päevikus nii vanade raamatute kui „Taadi
koerte“ eest üliilusate koerakujuliste templitega. „Taadi koerad“ on mulle väga
kallis kirjatöö, see väljendab minu ja mu ema väga lähedast suhet koerte ja
maakoduga.
Õpetaja Kuusk annab meile ka vene
keelt. Mul kujuneb vene keele õppimisel oma mnemotehnika. Nimelt jätan ma
venekeelsed sõnad meelde nende sarnasuse järgi eesti sõnadega. Näiteks resinka meenutab mulle alguse re- tõttu eesti reha ja niimoodi jääb
mulle eluks ajaks meelde mälupilt mehest meie Mahtra heinamaal, reha käes ja
kustutuskumm taskus.
Vene keel on muuseas kuni 6. klassini
mu ainsaks võõrkeeleks, sest 4. klassis Imbi Kõivu vabatahtlikus inglise keele
tunnis käivad hääldusmärgid mul üle mõistuse ja ma jätan õppimise pooleli. Ma
ei saa aru, miks me nende konksude ja koolonitega kirjutama peame. Siiski
jäävad mõned inglise sõnad mulle esialgu meelde just hääldusmärkidega
kirjutatud kujul ja ma lisan neid sedasi oma joonistustelegi, nii et hiljem on
mul väga piinlik, kui mu enda välja mõeldud kangelane Super Siga ehk Super Pig on mu joonistusel kirjutatud
kooloniga.
Matat annab ka õpetaja Kuusk.
Meil on koolis kaasas arvutuspulgad ja numbrikaardid. Mata töövihikud lähevad
aina keerulisemaks, aga algklassides on kõik mulle kenasti jõukohane
Õpetaja Kuusk õpetab meile ka
kodulugu. 4. klassis teen koos emaga koduloo tunni jaoks Mahtra küla kaardi ja
saan kiita. Õpetaja Kuusk kirjutab mulle päevikusse: „Aitäh Jürile ja emale
suure kodu-uurimusliku töö eest. Saime seda tunnis kasutada.“
Õpetaja Kuusk lavastab meiega ühe
näidendi. Mina mängin vana õpetajahärrat. Olen rahul, et mulle selline
austusväärne roll pakuti, kuid mulle tundub selle härra kõnepruuk väga imelik
ja ma nagu hästi ei taha niimoodi kogu aeg „Vaats“ ja „Vaats“ öelda. Pealegi ei
saa ma aru, mis see vaats on. Siis saan selgeks, et see tähendab „Vaata siis“,
lühemalt. Aga ikkagi on imelik öelda. Saan etenduse jaoks kodust musta
pintsaku, selle käised on mulle liiga pikad, käärime üles ja ma kõnnin tähtsalt
mööda kooli lava „Vaats“ ja „Vaats“, vanaonu kandilised prilliraamid ninal.
Teeme algklassides ka väljasõite,
käime näiteks kinos ja teatris. Ühel kenal päeval oleme Juuru rahvamajas
lastetendusel. Näitleja hõikab lavalt midagi ja mina hõiskan kohe publiku
hulgast vastu. Õpetaja Kuusk kutsub mind korrale, teeb kurja nägu, käsib tasa
olla. See on ainuke kord, kui ta on minuga päris karm. Alati kui edaspidi
tunnen, et mind surutakse kuidagi alla, et ma ei saa olla päris see, kes ma
olen, meenub mulle millegi pärast see intsident.
Algklassides käime igal sügisel
kolhoosides kartuleid võtmas või õunu-marju korjamas. Ühel sügisel oleme
näiteks Pae külas mõisasüdame lähedal kartulipõllul, kord Valtu aiandis veski
juures õunu ja arooniaid korjamas. Koduseid sügisande viime aga koolimajja
näitusele. 3. klassis viin näiteks koridori näituselaudadele meie pere kõige
suurema peedi ja kapsa ja kaalika ja porgandi. Tädipoeg Villem ütleb millegi
pärast sügisandide näituse kohta „nunnunäitus.“
Suvevaheaja algul kingib õpetaja
Kuusk mulle ilusa värvilise kaardi, millele on ta kirjutanud: „Suvi, päike, õhk
ja vesi, need me sõbrad neljakesi.“ Jälle jääb salmike eluks ajaks meelde ja
soojemate suveilmade saabudes loen seda omaette tõesti igal aastal.
Õpetaja Laurimaa on meie
lauluõpetaja ja õppealajuhataja ja rahvatantsujuht. Õpetaja Laurimaa klassi
lapsed on meist palju suuremad ja neid ma kardan. Seal on suured poisid. Õpetaja
Tähevälja omad on lihtsalt meie omadega võrreldes kuidagi teistsugused ja ega
me väga palju nendega kokku ei puutu. Ühel päeval peame aga küll õpetaja
Tähevälja juures olema, sest õpetaja Kuusk ei saa meid millegi pärast õpetada.
Ja kõik on nii teistmoodi, me peame kogu aeg ütlema „tsipljaata!“ Õpetaja
Täheväli ütleb ees: „Paftariite: tsipljaata,“ ja siis meie kõik koos kooris
„tsipljaata!“ Õpetaja Kuusk ei lase meil kunagi kooris sõnu hüüda, me ikka
vastame ükshaaval.
*
Uus maja avab ennast mulle
järkjärgult. Koridor on lahe, vahetunni mängumaa. Heleroheline. Otsauste juures
on suur pruun vaip, kus me hullame ja mürame. Vaiba juures seinal on ilus Olev
Soansi graafiline leht kultuuriloolise Eesti sarjast. Ma imestan, et see sealt
meie hullamisega kunagi koos klaasi ja raamiga alla ei saja.
Sama koridori peal on ka kempsud,
kus ma kunagi ei käi. Ma lihtsalt kardan seal käia. Seal on need Laurimaa
suured poisid ja need kiusavad. Ühel päeval on mul kõva kakahäda, aga ma
lihtsalt ei julge kempsu minna. Kannatan, hoian terve viimase tunni häda kinni.
Siis jooksen koolist ära, ruttu vanaema juurde. Teepeal aga tuleb mul kaka
püksi. Vanaema väga lahkesti peseb mu oma köögis suures kausis sooja veega
puhtaks. Õde Marju seisab samas uksel ja vaatab tõsiselt ja sõnatult seda protseduuri
pealt. Ja minul on nii tohutult piinlik. Kempsudes julgen käima hakata tasapisi
vist alles kuskil põhikooli ajal. Eks vast algklassides ikka pissil vahel julgen
käia, aga kauemaks ja just sinna kappi ei julge kunagi jääda.
Esimesel korrusel maanteepoolses
tiivas on koridori lõpus veel ka kodundusklass ja mu mäletamist mööda ka
algklassiõpetajate tuba. Seal on ka üles teisele ja kolmandale korrusele ja
keldrisse viiv kõrvalpüstak. Püstaku seintel on väga lahe paneeliservadel kuni
akendeni ronida ja siis trepimademele hüpata. Algklassilastena me keldris ega
ka kõrgematel korrustel ei käi. Seal on suured ja neist on tark eemale hoida.
Ja seal on ka võõrad ja kurjad õpetajad. Aga teisel pool tiivas, saviaukude
pool, esimesel korrusel käime me ikka vahel, nalja pärast, teisi vaatamas ja
nii. Seal on õpetaja Kommsaare klass ja õpetaja Meiuse klass ja. Päris taga
otsas on poiste tööõpetuse klass, aga sinna me ka ei lähe, seal on suured, nagu
ka kodundusklassis.
Garderoobid on väga ägedad. Mulle
väga meeldivad need lahedad silikaadist seinad millegi pärast ja rohelist värvi
võrk on ka lahe. Meie garderoob on peauksest sisse tulles fuajeest esimesele
korrusele tõusva trepi kõrval paremat kätt teine. Seal kaob mul ühel päeval ära
mu roheline ilus ranits. Esimeses klassis oli mul valge ja pruuniga kandiline
ranits, edaspidi meie roheliste akende ja käsipuude ja garderoobidega
koolimajas on mul ka roheline kandiline rantis. Ja see kaob mul ühel hommikul
garderoobis ära. Ma lähen üles õpetaja juurde ja räägin, mis juhtus. Õpetaja
Kuusk ja Õpetaja Laurimaa tegelevad mõlemad asjaga, juba minnakse ka direktori
juurde. Ma olen väga mures. Õpetajad küsivad korduvalt, et kas ma mitte ei jätnud
oma kotti koju. Ja mina olen täiesti veendunud, et ei jätnud, et ma võtsin ta
garderoobis seljast, nagu igal hommikul, ja kui ma jopet seljast võtsin, siis
selle ajaga kadus kott ära. Lõpuks ikkagi helistab keegi õpetajatest meile koju
ja selgub, et ma olen koti ikkagi koju jätnud. Jälle on jube piinlik, et ma
selline udupea olen. Õpetaja Kuuskki ütleb ju koguaeg, et Jüri õpib väga hästi,
ainult, et lihtsalt unustab kogu aeg tähtedele täppe panna.
Meie garderoobi lähedal on
hambaarsti kabinet. Hambaarstiga on mul suhted head, ta ei tee mulle haiget.
Riistad on seal küll koledad. Kui hambaarsti kabinet hiljem kinni pannakse,
siis vedelevad need riistad siin-seal koolimaja peal ja mõni pätim vist isegi saab
mõne neist endale näpatud. Aga hambaarsti suhtes ei teki mul küll mingeid
jubedaid nõukalugusid valust ja puuridest.
Sealt edasi saali poole on
kantselei ja direktori kabinet, kus ma algklasside ajal ei käinud. Ja siis,
saali pool, õpetajate garderoob.
Saal on väga eriline koht. Saali
nimetatakse aulaks ja see tundub mulle pikki aastaid väga imelik sõna. Miks
ütleb mõni õpetaja lühidal aula ja mõni jällegi auula. Ja mida see ikkagi
tähendab? Ju ikka seda, et see on austusväärne koht, auväärsete sündmuste koht,
koht kus, antakse au, aula.
Aulal on kaks ust, algul
kasutatakse peauksepoolset, siis aga millegi pärast müüritakse see kinni ja
kasutusse jääb üks lai uks. Saalis on mu suur lemmik, uhiuus must Estonia
tiibklaver. Klaver lõhnab laki ja värske puidu ja vase ja vildi järele.
Klaverikaane pikk sihvakas võti asub õpetaja Laurimaa valduses. Meie koolis
tegutseb ka muusikaklass, mille õpilasena on mul suur au käia õpetaja Laurimaa
juures meie uhke klaveri võtme järel, et siis tühjas parketihõngulises saalis üksinda
uhiuut lõhnavat klaverit harjutada. Saalis klaveriga suhtlemine on kõigi mu
Vesiroosi-aastate ilusamaid mälestusi. Sellest klaverist kujuneb mu suur sõber.
Olen teda lapsest saati väga austanud ja hoidnud. Ühel hetkel enam kaas lukus
ei käi ja võtit küsima ei pea ja nüüdseks ma ei teagi, mis temast on saanud.
Saalis toimuvad mu
muusikastuudiumi kahe esimese aasta õpingud. Õpetajaks on Margit Sarri, väga
temperamentne ja eriline inimene. Tema õpetusstiil ja lahedad ütlused jäävad
kauaks meelde. „Järgmine kord oled kohal nagu viis kopikat!“ Muusikaklassi
solfedžotunnid toimuvad üleval teisel korrusel saviaukude ja alevi pool muusikaklassis,
mis on jälle lapse jaoks üks eriline koht: klassiruum tõuseb taga kõrgemale ja
tagaseinale on maalitud suured klaveriklahvid. Muusika klassis käib terve hulk vanemaid
ja nooremaid lapsi, kes õpivad erinevaid pille. Mu õde Marju õpib näiteks Aivar
Araku juures kannelt.
Õpetaja Sarri muusikaklassi
päevikus: „Etüüd – ära mängi peast!“ „Etüüd – lõpuni koos kätega, PÖIAL
KÕRGEKS!“ „Do mažoor, heliredel üles, alla, keskele, lahku, kokku, üles,
keskele, lahku, kokku, alla. Akordid, pikk kolmkõla.“
Peauksest saviaukude pool on
võimla, hilisem aula. See on minu jaoks mõnevõrra võõras ja kõhe maailm. See on
spordipoiste ja kekaõpside maailm, mis mulle väga ei sobi. Igal võimalusel
püüan kekatundidest vabastuse küsida. Võimlas käib pidevalt üks suur jamamine
raskete ja tüütute vatti täis topitud pallidega, rõngaste, kitsede, pukkide,
köitega. Sinna köite otsa pole ma kunagi roninud. Rohkem olen ma istunud akna
peal ja vaadanud, mis teised teevad.
Erinevalt võimlast on mu suur
lemmik kunstiklass. Sealsetele seintele on õpetaja Aime Peever maalinud lahedad
kõverikud tornidega majad ja tänavad. Ja seal klassis on eriline välismaist
päritolu vändaga pliiatsiteritaja. Ja kõik need kunstiklassi lõhnad, mille
loomisele ma kõik pidevalt kaasa aitame: paber, papp, guašš, tušš, tilgatrükk
ja vahakriibe! Papjeemaššee! Meie õpetajateks on algklassides nii Aime Peever
kui Krista Urveti ja nende kunstitunnid meeldivad mulle väga. Käin Krista
Urveti juures ka kunstiringis, algul natuke Mini Anima ruumides, siis aga juba
Maghira Kunstikoolis Metsapargi tänaval. Kunstitunnis teen näiteks hiire, kelle
keha on lõngakeradest ja hallist riidest ning kelle käed ja jalad (just, käed
ja jalad) on välja lõigatud nahast, silmadeks nööbid. Just see nahast käte ja
jalgade väljalõikamine meeldib mulle eriti, sest see nahk lõhnab nii eriliselt.
Saba ka. See hiir jääb veel aastateks niiviisi hästi lõhnama. Maalimisel
kasutan tädi Vilma õmmeldud pruuni põlle ja kätiseid. Muuhulgas valmib mul ka
maal kahest päkapikust, mis lähetatakse rahvusvahelisele võistlusele „Maakera
on meie kodu“. Mul on natuke piinlik, et see töö saadetakse, sest see ei ole
minu meelest üks mu paremaid.
*
Algklasside olmes on kesksel
kohal sulepea, mida on vaja tindipurgist täita. Sulepeaga seltsivad
kuivatuslapp ja kuivatuspaber. Kuivatuslapp on selline nunnu ümmargustest
üksteise otsa laotud ja nööbiga kinnitatud flanell-lappidest koosnev kihiline
padjake, mille sisse saab vajadusel sulepead kuivatada. See on tõeline revolutsioon,
kui onu Peeter Saksamaalt mulle uue pinali toob. Sellist pinalit ei ole mitte
kellelgi teisel, see on äärmiselt uhke asi. Ja väga ilus asi. Pinal koosneb
kolmest nö lehest, mille külge kinnituvad viltpliiatsid, tindipliiats ehk tintenpenn ehk tintekas, mõne jaoks ka tintenkas,
tindiballoonid, kustutuskumm, pliiatsid, erilised udupeened läbipaistvad välismaa
joonlauad ja mis kõik veel, pliiatsiteritaja. Pinal on väliskülgedelt pehme ja
mõnus, käib punaste tõmblukkudega kokku, külgedel mustal taustal on heledad ja
väga sümpaatsed elevandid ja palmikesed. Ja mis lõhn sellel pinalil on!
Ennekogematu välismaa lõhn! Ma lihtsalt ei väsi oma pinalit nuusutamast! Ja vahel
ma annan teistele lastele ka teda nuusutada. Ja vahel ma annan teistele ka oma tintekat
proovida. Elu muutub välismaise tindipliiatsi ilmudes ikka väga palju
lihtsamaks, ei ole enam tarvis tindipurgiga lökerdada ega kuivatuspaberi ja
kuivatuslapiga jamada.
Ühel päeval me teeme selle uue
pinaliga pätti ka. Me võtame, vist Jaanuse ja Raini ja kellega ühe täiteballooni,
paneme Viljandi maantee ääres kõrgepingeliinide all veeloigul jääle ja siis ma
hüppan selle kannaga puruks, nii et tinti lendab.
Välismaa asju imbub meie
teadvusse muidugi aasta-aastalt üha enam. Eriline ekstaas valdab meid, kui
kooli saabub Rootsist abi korras hunnik neoonvärvides joonlaudu, mille külge on
kinnitatud harilikud pliiatsid ja kustutuskummid. Neid taas eriliselt lõhnavaid
joonlaudu ei saa aga mitte kõik lapsed, vaid neid jagatakse eriliste teenete
eest: näiteks on selline Lääne ime veerandi parima õpilase preemiaks või saavad
need endale tantsulapsed esinemise eest rootslastele. Joonlaudade jagamisega
tegeleb põhiliselt Tiiu Laurimaa. Mul on neid mitu tükki, nõnda et ühel hetkel
need juba omamoodi devalveeruvad.
Eeskujulikele õpilastele
jagatakse ka kiitusekirju ja kleepse, millel on meie kooli sümboolika. Selline
naljakas number kaks, mis on ühtaegu R ja mille on kujundanud Ado Tuuga. Meil
on selline kooli sümboliga lips ja rinnanõel ja igasuguseid kleepse ja
tänukirju ja kiitusekirju hea hulk.
Eks selle eeskujuliku õpilase
eluga kaasneb ka omajagu jama. Kõigile klassikaaslastele ei sobi see, et ma
õpin hästi ja et mulle meeldib jääda pärast tundi õpetajaga kõnelema. Nii
hakkavad nad mind memmepojaks kutsuma. Eks igaühel on hüüdnimesid, mõni nõmedam
kui teine, aga ikkagi ei meeldi mulle üldse see memmepojatamine. Sellega
püütakse mind ju solvata, näidata, et ma olen oma püüdlikkuses ja huvis
tegelikult teiste mõõdupuude järgi hoopis nõrk ja otsin lihtsalt täiskasvanute
toetust. Eks kiusamist tuleb vist enam ette põhikoolis, aga ka algklassidesse
jäävad mõned äärmuslikumad seigad. Üsna selgelt on silma ees Jaanus Vassil, kes
on haaranud koolipingi ja ründab sellega mind. Jaanus jääb mulle tegelikult
meelde üsna muheda ja sõbraliku tegelasena, vahel läks ta lihtsalt ägedaks.
Igas klassis on väike
plastmassist raadiokrapp. Selle kaudu on vahetundidel kuulda kooliraadiot, meie
sellest suurt ei hooli, sest me ei saa hästi aru, mis seal räägitakse. Keerame
tavaliselt selle lihtsalt kinni, kui muusika asemel on jutt.
Koridorides on kraanikausid,
millel on tagurpidi kraanid, ots ülespoole. Nendest saab vett juua. Mina
nendest kunagi ei joo, sest et rumalad poisid sülitavad sinna sisse ja
reostavad neid kraane.
Selle eest, et lapsed koridoris
ja klassis vahetunni ajal pättust ei teeks, vastutavad korrapidajad. On olemas
korrapidajad-õpilased ja korrapidaja-õpetaja. Korrapidajatel-õpilastel on
rinnas plekist punased ümmargused Normas toodetud märgid suure musta K-tähega.
Korrapidajatel-õpetajatel on rinnas samasugune kollase taustaga märk. Ühe
korruse peale on üks korrapidaja-õpetaja ja igas klassis kaks
korrapidajat-õpilast. Kui oled korrapidaja, siis sinu ülesandeks on muidugi
vaadata, et keegi pättust ei teeks, ja siis ka kenasti tahvlit pesta ja sodi
üles korjata. Korrapidaja olla on mu meelest täitsa uhke. Need õpilased, kes on
korrapidajad, on kohe teises staatuses, ei mängi ja ei jookse ringi, vaid
käivad rahulikult ja väärikalt ringi ja vaatavad, et kõik oleks korras.
See ei jää mulle täpselt meelde,
millal me peame kellanuppu vajutama. Igaljuhul on meie koolielus periood, kui
kõik õpilased käivad järgemööda koolikellanupu juures lauas istumas ja kella
helistamas. Hommikul on juba vaja sinna istuma minna ja olla sel postil kuni
päeva lõpuni. Direktor on ka kohe hommikul garderoobist üles õppehoonesse
suunduvate treppide otsa juures, sealsamas kellanupu ligi ja ütleb kõigile kenasti
tere. Samas muidugi kontrollib ta, kas kõigil on vahetusjalanõud olemas.
Suurtel keskkooli poistel on naljakad suured sussid, nagu meie Taadi sussid.
Neil on ka diplomaadikohvrid, pikad juuksed ja ülikonnad. Suurtel keskkooli
tüdrukutel on violetsete ja siniste ruutudega pikad seelikud. Nad on ikka väga
suured ja teistmoodi.
Garderoobide juures on jõulu ajal
aga väga ilusad suured kuused. Need ulatuvad üles katuseakendeni ja on
rõõmsasti tuledes. Mulle jõulud väga meeldivad. Nüüd räägitakse ikka jõuludest
ja peetakse neid avalikult. Vanasti rääkis vanaema mulle jõuludest salaja ja
sosinal ja näitas oma kummutisahtlis vanu kolme lõviga münte ja ütles, et kui
ta ära sureb, siis on need mündid mulle päranduseks. Vanaema räägib ka Piiblist
ja Kristusest. Vanaema tegi Mahtras aastavahetuse ajal ka söögipalve. Kõik need
on nüüd uued asjad, ehkki samas on need vanad asjad. Nüüd käime me terve
klassiga alati jõulu ajal kirikus. Läheme pika lastevooriga jalgsi alevisse ja
kuulame siis kirikus pastorit. Suurt midagi muidugi aru ei saa, aga kirik on
nii ilus ja jõululaulud mulle niiväga meeldivad: „Kui he-e-e-e-eeee-lee-daim
vääälk!“ Kirik meeldib mulle üldse lapsest saati oma salapära, pühalikkuse ja
vaimsusega. Me käime kooli kõrvalt ka pühapäevakoolis, meile kingitakse laste
piiblilood ilusate piltidega ja me kuulame pühapäevakooli õpetajat kiriku
kõrval väikeses puumajas, mis hiljem ära laguneb ja mille kohal on edaspidi
lihtsalt muruplats. Pühapäevakoolis on imelik lõhn, nagu ka muusikakoolis ja
huvikoolis ja kunstikoolis. Kõigis neis nö kõrvalkoolides on omamoodi kummaline
lõhn. Pühapäevakoolist antakse meile eriti uhked papist ruumilised
jõulukalendrid, selliseid ei tule enam edaspidi, need on täiesti ainulaadsed.
Kiriku kaudu saabub kodudesse ka hulganisti šokolaadi ja muud nänni.
Koolimaja juures õues on jõulu
ajal ka üks suur kuusk ilusate suurte värviliste tuledega ehitud. See puu asub
Estoplasti pool koolimaja juurest Viljandi maanteele viiva jalakäijate tee
ääres. See meeldib mulle väga. Hiljem enam seda puud ei ehita ja ta võetakse
üldse maha. Jõuluajal saame koolis alati erilist jõulutoitu: viinereid ja
hapukapsast. Söökla aurab üleni hapukapsakaussidest ja see lõhn levib kaugele
koridoridessegi. Kui sööma koguneme, siis ootame suures rivis söökla ukse taga.
Enne peame sealsamas suurtes nõukakraanikaussides käsi pesema. Mulle jääb väga
meelde, kuidas üks õpetaja mind söökla ukse taga rivisse kõndides õlast lükates
suunab ja kuidas see mulle üldse ei meeldi. Sellist õlast kerget edasi nügimist
on veel ja küllap seda tehakse ka teistele õpilastele, aga see mõjub mulle
kuidagi eriti isiklikult ja alandavalt. Nagu ma ise ei oskaks kõndida ja nagu
ma ei teaks, kus söökla on. Nii head toidulõhna tuleb ju sealt!
*
Algklassides käin usinasti
rahvatantsus. Ma ei teagi täpselt, miks. Tõenäoliselt on oma osa õpetaja
Laurimaa karismaatilises mõjus. Aga eks rahvatants on tore ka. Käime ju igal
pool huvitavates kohtades esinemas. Näiteks ükskord oleme rahvapeol Kuusiku
metsamajandis Iira külas. Seal koguneb hulk pensionäre ja meie esineme neile.
Pärast on vaba tantsupidu ja mina tantsin oma õe Marjuga padespaani. Oi, kuidas
mulle see tants meeldib. See on mu lemmiktants, nii väärikas ja ilus. Ja õega
on seda väga vahva tantsida. Veel meeldib mulle väga oige ja vasemba. Konnatants
on naljakas ja suured koerad-väiksed koerad. Meie oleme väiksed koerad ja
keskkooli rahvatantsijad on suured koerad. See on poiste tants. Keskkooli
poisid on nii suured. Üks on Pettai. Tema teeb kogu aeg palju nalja ja vigurdab
ja õpetaja Laurimaa lõõbib temaga. Oi, ja suurte rahvatantsijate hulgas on ka
üks eriti ilus brünett, kes mulle väga meeldib. See on üks mu elu esimesi
armumisi, Anniki Saluste, Helen Rekkori ja Triin Elleri järel. Eks ma oskan
armumiseks seda muidugi alles aastate pärast nimetada, aga see see kindlasti
on. Ma muudkui vaatan seda ilusat naist, ei saa teistmoodi, tahaks temaga
rääkida, aga ei julge. Tema naeratab mulle. Ma isegi ei tea ta nime.
Meie rahvatantsuproovid on aulas.
Seal esineme ka väga tihti. Igasugustel Ullo Toomi sünnipäevadel ja muudel Tiiu
Laurimaa korraldatud ilusatel rahvuslikel pidudel. Laurimaa paneb ükskord ühel
peol ilusa küünla põlema. Küünla juures on kimbuke kuuseokste ja käbidega.
Laurimaa peod on üldse alati väga nunnult dekoreeritud. See on kohe omaette
esteetika, mida ta viljeleb. Ka tema klass on väga kena. Ja kui siis Laurimaa
paneb küünla põlema, siis tehakse sellest pilti. Ja kui siis pärast on võimalik
peopiltide hulgast valida, siis mina valin lisaks oma klaverietteaste piltidele
ka selle Tiiu Laurimaa küünlasüütamise pildi, sest see meeldib mulle. Üks
ulakas poiss ütleb siis, et Laurimaa tõmbas kanna alt tuld, ja näitab ise
häälitsedes, kuidas see käib. See kommentaar jääb edaspidi alati seda nunnut
kuuseokste, käbide, küünla ja Laurimaaga pilti saatma.
Tantsuproovides peame vahel rivis
seisma ja ootama. Ükskord rivis olles on äkki väga valus. Nimelt minu selja
taga seisev Kristjan Mets näpistab mind millegi pärast tagumikust. Kui ma
üllatunult tema poole pöördun, siis ta lihtsalt naerab. Mul on piinlik, ma
lähen näost punaseks, pööran tagasi ja ei ütle midagi. Siis on aga kohe meie
kord ja me läheme teeme lava ees poistega konnahüppeid.
Meil on ka ülevaatused. Need on
väga tähtsad, sest meid hindavad ülevaatustel teised tantsuõpetajad ja otsustavad,
kas me saame tantsupeole. Tantsime siis eriti püüdlikult, hoiame oige ja
vasemba ajal ilusat hoiakut, suunaga ringist välja, ja oleme kindlad, et me
meeldime vaatajatele. Me oleme ometi Tiiu Laurimaa tantsulapsed. Ja meid
valitaksegi tantsupeole.
Mina käin tantsupeol kahel
korral, 1990. aasta üldpeol ja 1993. aasta koolinoorte peol. Väga eriliselt
jääb meelde esimene pidu. Me teeme proove Sõle tänava koolimaja staadionil ja
veel ühel staadionil, mille asukohta ma ei tea. Tohutult kuumad ilmad on. Muru
on kuivanud ja terve plats tolmab. Päike lõõskab. Me tantsime murule kinnitatud
papitükkide järgi. Kõik muu on lihtne ja selge, vaja on vaid üldised liikumised
selgeks saada. Üks tädi lõugab mögafoniga üle platsi ja meie teeme, mis ta
tahab. Vahepeal tuuakse meile kohukesi ja limpsi ja jäätist ja need on
totaalsed õnnehetked.
Ööbin vanatädi Laine korteris
Kolde puiestee hruštšovkas koos onu Hainiga. Õhtuti vannitoas pestes nuuskan
ninast kilode kaupa sinna päeva jooksul kogunenud staadionitolmu. Pole midagi
sellist elus enne kogenud. Siis vaatame elutoas diivanil lesides Soome
televisioonist multikaid. Olen eriti liigutatud ühest Snoopy-nimelisest
koerast. Hommikuti teeme tädi Laine pisikeses köögis toredaid ja ülimaitsvaid
võileibu tomati ja kurgiga ja siis viib onu Hain mind Karl Marksi ehk Sõle
tänava koolimajja, kus kõik teised ööbivad. Õhtuti olen vahel seal teistega
koos. Käime lähedal asuvas poes näksimist ostmas ja longime niisama nõukaaegselt
lõhnava kooli peal. Väga eredalt jääb meelde meie tantsurühmast Pelle Sarri, mu
klaveriõpetaja Margit Sarri poeg. Ta on kõige popim poiss, väga lahe, meeldib
kõigile tüdrukutele, on tõmmunahaline ja ilus, kannab meist kõige esimesena miami
päikeseprille, kuulab kaasaskantavat suurt kandilist kassettmakki. Pelle makist
ööbimisklassi koolimööblikuhjade vahel üürgav Patty Smithi „Because The Night“
jääb mulle eluks ajaks meelde ja tähendab pikka aega erilist ülivarateismelise
magusvalusat meeleseisundit, kus on tunda, et keegi ja miski on nii äge ja
tahaks ise ka nii äge olla, aga ei oska ja siis lihtsalt longid kuskil selle
ägeduse ligiduses ja naudid seda omamoodi. Ei teagi, mis Pellest edasi saab.
Üks hetk ta igatahes meie koolis enam ei õpi. Ma mäletan, et üks tema
väljenditest oli „tai pohh“ ja ma arvasin, et see on roppus. Alles hiljem
taipan, et Pelle hüüdis Issandat appi. Igatahes on ta nii õpilaste kui ka
õpetaja Tiiu Laurimaa lemmik. Alati, kui läheme tantsulastega kuhugi esinema ja
mõnele õpilasele on vaja anda eriline ülesanne, siis saab selle Pelle. Näiteks
hoiab just tema seda ilusat suurt küünlaga kringlit, mille me kultuurimajas
(alles hiljem taas rahvamaja) Urvetitele kingime.
Kui tolmused ja palavad
proovipäevad on staadionitel selja taga, koguneme rongkäiguks. Kui marssima
hakkame, tekib mul Annikiga millegi pärast väga tõsine konflikt. Me läheme
täiesti kaklema, nii et minu vasksed kuuenööbid ja tema patsipaelad lendavad.
See on päris karm rüselus, aga nagu elus ikka, ei jää halvad asjad väga meelde
ja rohkem sellest kähmlusest teada polegi. Jõuame laululavale ja seal ripub
kaare all tohutuilus valge lüüra. Meil on samasuguste lüüradega sinised kiletaskuga
kaelakaardid. Lippame peoplatsil ringi, sööme igasugust üleminekuaja nänni,
kuulame ilusaid isamaalisi laule. Järgmisel päeval on tantsuetendus. Tantsime
samasuguste papitükkide järgi Kalevi staadionil. Nüüd aga mitte
proovirõivastes, milleks olid meil kõigil ühtemoodi kirjud välimaiste tekstide ja
piltidega püksid-seelikud-pluusid, vaid rahvarõivas.
Rahvariided on omaette ooper.
Kuivõrd ma kasvan kiiresti, siis on neid vaja pidevalt kas pikemaks õmmelda või
hoopis välja vahetada. Meie rühma poistel on üleni sinised kuued ja püksid.
Väga korrektne Lõuna-Harju kostüüm, aga mulle endale tundub, et meie riided on
kuidagi igavad. Vasksed nööbid ja säärepaelad on küll kenad, aga meil ei ole
selliseid vahvaid murumütse nagu mõnel teisel rühmal või siis selliseid
värvilisi veste. Üldiselt on aga rahvariided ikka omamoodi pühad ja pidulikud. 2007.
aastal presidendi vastuvõtuks lasen endale õmmelda just samamoodi tumesinised
püksid ja kuue, ikka kenade vasksete nööpidega. Nüüd on aga mul vaba voli
uurida välja, milline oli Juuru mehe pikk-kuub ja milline vest. Need on uhked,
kuuel kena plisseer tagumiku peal ja vest ilus lilleline, võrkvöö ja kindad ja
eriti kenad sukapaelad. Nii et ma omamoodi kompenseerin presidendipeoks
valmistudes lapsepõlvest saati hinge jäänud kerge puudujäägi rahvariite osas.
Paraku tuleb tunnistada, et ega ma seda üliuhket komplekti väga palju kandnud
ei ole: presidendi juures, Mahtra muuseumi direktori Tiia-Helle Schmitte
sünnipäeval Atla mõisas ja siis ka Eeru kõrtsis Vilde „Mahtra sõja“
ettelugemisel. Pärast neid sündmusi jäi mu rahvarõivakomplekt Raplsse Võsa
tänavale seisma ja kippus kergesti koitama (üleni kvaliteetne villane riie ju).
Ühtaegu oli Juuru vallavalitsuse töötajad seda minult üha sagedamini laenama
hakanud. Nii tegingi ükshetk otsuse, et deponeerin komplekti Juuru vallamajja
ja seal ta nüüd kenasti kogukonda teenibki.
Oh, selle ilusa keskkooli
rahvatantsunaisele mõeldes meenuvad veel suured trummitšikid, kellel on meie
kooli algaastatel suur trummiorkester, millega nad ka rongkäikudes marsivad ja
kooli pidudel esinevad. Omaette groteskne vaatepilt.
24. aprill 1989: „Jüri! Kevadlill
Sulle tubli tantsimise eest kevadõhtul. Tiiu Laurimaa“
15. jaanuar 1990: „Rahvatantsija
Jüri! Lilleke Sulle – ilusa esinemise eest! Tiiu Laurimaa“ – tempel vildikatega
koloreeritud.
*
Igatahes on Rapla II Keskkooli
avamine tohutuks värskeks pahvakaks ühtaegu minu lapseteadvuses-ruumitajus kui
ka Rapla kogukonnas tervikuna. Eesti vabanemine, meie uus kool, uus elu selles
uues erilises majas on üks tervik. Lastena tunneme, et meie õpetajad ja vanemad
on omamoodi õhinas kõigest, mis koolielus ja ühiskonnas toimub. Meie koolis on
alati lehvinud sinimustvalge lipp.
Ühtlasi oleme meie teise klassi
õpilastena uue värskelt avatud maja kõige nooremad, sest esimesed klassid
õpivad endiselt lasteaedades. Nõnda oleme me 12. klassi lõpuks 1999. aastal ka
esimesed, kes on selles majas tolle aja kontekstis õppinud kõik kooliaastad.
Algaastate vaimsusest jääb meelde
ka kooli sinine vimpel, mis kantakse aktustele nn tunnusmuusika saatel ja
heisatakse kooli ette lipuvardasse Vinteri-Vetemaa Põhjamaad lauldes. Mõtlen
igal korral, kui see ilus lugu kõlab, et küll on ilus, aga meie koolil võiks
ikka päris oma hümn olla, millega vimplit heisata. Tegelikult on koolil oma
laul küll, aga see jääb meelde pigem kui revolutsiooniline protestilaul, mille
sõnad on minu lapsetaju jaoks ülemäära keerulised. Meelde jäävad „fosforiit“ ja
„autostraat“. Laul on hoogne ja äge, Ly Ehini sõnadel.
Meil räägitakse üha, et me asume
suure maantee ääres, kõrgepingeliinide ja saviaukude lähedal ja see annab meile
erilise oleku. Ja tõesti nii ongi. Kõrgepingeliinid mõjuvad kooli juures
kummaliselt, nad liigendavad kooli jaamapoolsetest akendest avanevat vaadet
omamoodi modernistlike installatsioonidena. Taeva pilvedemäng ja aastaaegade
kaupa vahelduvad looduse lopsakad vormid on ses vaates kõrgepingemastide kandiliste
struktuuride ja liinitrossidega tasakaalukas ja üksteist väljajoonistavas suhtluses.
Seda vaadet jõuan pigem just aknapoolses pingireas istudes vaadata lõputult.
Mööda neid elekriliine, saviaukude äärset maastikku, piki MEKi ehk
tellisetehase sihvakat korstnat, Männi tänava tornmaja, vanaema katuseviilu ja
maanteed liigub mu mõtlik õpilasepilk aastast aastasse. Kord tõuseb aeglaselt
taeva suunas uus PKV mast. Õpetaja lubab meil tunni ajal seda imelugu akendele
vaatama minna.
Nõnda et kõrgepingeliinidest
oleme pidevalt teadlikud ja ühtaegu justkui ka uhked nende pärast. Laste hulgas
liigub arvamus, et kõrgepingeliinide mõjul oleme me väga erilised, et liinidest
kiirguv elektriline väli ergutab ja arendab meid ning kujundab meist erilise
vaimuga inimesed. Samamoodi kummalised on saviaugud, mida ka just iga koolimaja
juures pole. Saviaugud ulatuvad keerulise veesüsteemina kaugele võsasse, kuhu
me kooli ajal kunagi ei lähe. See on ala, kus isa kunagi lapsepõlves
alevinaiste ja lehmadega karjas käis. Meie vanaisa unistus oli, et saviaukude
ümbrus tehakse korda. Nüüdseks on see saanud tõeks ja Rapla promenaad ulatubki
neisse meile ligipääsmatuks jäänud kaugematesse soppidesse. Saviaukudel
õitsevad igal aastal vesiroosid, meie kooli sümbollilled.
Kooli sünnipäeva 23. veebruaril
tähistatakse alati väga pidulikult ja ilusti trepiaktusega. Terve kool koguneb
treppidele, koridoriotstesse ja fuajeesse garderoobide vahele. Tunnusmuusika,
vimpel, gümnaasiumi ajal kooli lipp, Eesti hümn, kõned, etteasted. Ma olen
alati väga rõõmus, kui kooli sünnipäeval isa kõneleb, lastevanemate komitee ja
edaspidi hoolekogu esimehena. Tal on suur lillekorv käes ja ta räägib nii
armsasti ja peast. Ma elan talle alati väga kaasa. Ma tean, et ta on eelmisel
õhtul kodus kõne kirjutanud ja selle meelde jätnud. Meie pere pärimuses on ka üks
palake: Kord, kui isa on taas järgmise päeva kõnele keskendunud ja sätime
perega magama, ütleb väike kolme-nelja-aastane Maili oma kaisuolenditele: „Tupsununnu
ja päkapikk, ruttu magama, homme on kooli sünnipäev!“ Tupsununnu on selline
värviline mitmejalaline naljakas karvane uss ja päkapikk on päkapikk, selline
eriti kvaliteetne ülipeenest titele sobilikust sametjast kangast tilgakujuline
päkapikk, ülipika tumepunase koonusja mütsi ja helesinise kehaga. Päkapikul on
suur lai armas naeratus. Need kaks kaisulooma mu väikese õe pulgavoodi foonil
kuuluvad minu jaoks sestsaati alati kokku kooli sünnipäevaga, kandes endas
ühtaegu ikka sedasama uue ja hea aja vaimu.
[1] Kirjutamise käigus veenis
mu ajaloolaseloomus mind ikkagi vaatama ka fotosid-videosid, koolivihikuid,
õpilaspäevikuid ja klassipäevikuid ning lugema gümnaasiumiaegseid
ülestähendusi. Sellegi poolest on enamik siinses kirjatöös paberile pandud
mälupiltide järgi, mida olen siin-seal veidi eeltoodud allikate toel
täpsustanud-avardanud. Täiesti kasutamata jäid paberkirjavahetus, e-kirjad 12. klassist,
osa videosid (osa on kadunud), kõik helisalvestused, SenSuSe artiklid,
alleshoitud kontrolltööd, kirjandid, kooli kroonika ja koos Ott Tiigirannaga
detailideni üles filmitud vaated vanast koolimajast.
[2] Nii on mul meeles. Hiljem selgub avamisvideot
vaadates, et võtme andis üle keegi ehitajatest.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar