Kooliaeg on hilisemate kihtide
all. Süvenemine on nagu arheoloogia! Hilisemaid kihte on juba hulgaliselt ja
isiksus kujunenud, avardunud, muutunud terviklikumaks. Samas, jah, nii
kummaline: see seal olen ka mina! Märkan aja kontinuiteeti, identiteedi
kontinuiteeti. Kummaline, vaatan algklasside pilte ja täiskasvanud vaatavad
vastu. Kui aga teen intervjuusid tänaste memmede-taatidega, siis näen lapsi.
Võtan ükskõik millise vihu:
täiesti tuttav sodimine, nagu oleks just hetk tagasi joonistanud – hämmastav
efekt!
Lappan vanu päevikuid ja korraga
on kõik nii lähedal ja ikkagi nii kaugel...
Mälus on väga vähe otseselt
õpetatust. Samas ehk ma ei suuda seda lihtsalt eristada igapäevaselt kasutusel
olevatest oskustest ja teadmistest. Näiteks keel, väljendus, kirjutamine – see
on aastatega selgeks drillitud ja lihvitud ja see on palju tööd ja vaeva
nõudnud, kõigilt osapooltelt.
Kõike oleks saanud üldiselt palju
mängulisemalt ja elulisemalt teha. Samas ma ei tea ka. Ehk mul poleks praegu
üldse nii lahe elu, kui mind poleks niimoodi treenitud.
Tohutu drillimine on käinud.
Mõnes mõttes on tegu olnud ikka omalaadi kinnipidamisasutusega, kus on vaja
lihtsalt seda seltskonda paigal hoida ja ohjeldada, et nad ühiskonnale sobivaks
kujuneksid. Sisuliselt saaks mu meelest samad asjad ikka palju rutem selgeks
või siis mõningaid asju polegi vaja selgeks tuupida, kui see inimesele ei sobi.
Kodune elu on kooliga koos, neid ei
saa tegelikult lahutada, samas katsun siin ikka koolile keskenduda. Palju
tollasest elust jääb siit seega välja.
Vihud läbi aja: kord ja
püüdlikkus vahelduvad lohakuse, väsimuse ja sotapotaga. On see loomulik
lainetus? Mulle omane duaalsus?
Loobumismõtted, kahtlused. Aga
kui seda poolikut, fragmentset kirjatööd poleks, polekski midagi kirjas. Kui
mitte nüüd, siis millal veel? Kool saab 30, gümnaasium lõpetatakse. Nii et
kirjutan. Jaan Kaplinski: „Kirjutamine on mulle alati vaevaline“, kõneldes Mati
Undist, filmis.
Vihikutes on palju head infot
kirjas. Enamjaolt kõik see ununeb. Püsivalt jäävad meelde inimeste olekud,
suhted, suurelt jaolt nö „klassiväline“, vestlused omavahel ja õpetajatega.
Vesiroosi väärtus:
mitmeplaaniline vaade maailmale; õpetajatega otsene ja lahe suhtlus; isiksuse
arengu toetamine; samas rangus ja kvaliteet neis asjades, kus vaja.
Loen 11. klassi päevikukausta:
Märkan, kuidas poiss laperdab, otsib ennast, leiab üha enam kindlust, siis
kahtleb, vahepeal kaebab tuimust, siis ülemäärast tundlikkust; igaljuhul on
näha isiksuse arengut; on tagasilööke, on edenemist. Kõige rängem on olnud
ikkagi riigieksamiteks tuupimine, eksamišokk, seejärel sisseastumiseks tuupimine
ja ülikooli astumine. Kui gümna ajal on olnud tundlikkust ja armumist ja
kõrkust ja madalat enesehinnangut ja väärikust ja rõõmu ja kõike, siis
põhiliselt ikka on näha, et poiss on arenenud, ülikoolis tuli aga väga tugev
tagasilöök. Tunnetus on väga suuresti muutunud ülikooli algusaja päevikutes
(neid lugesin hiljuti niisama: RVG viimased kuud ja ülikooli algus). Aga eks
see ülikooli algusaja kukkumine ja sellest väljatulek, avardumine, on mind veel
enam arendanud. Samas ega ma praegu ka päris õnnelik ja täisväärtuslik ei ole
ju... Heh... Aga väga huvitav ekskurss enda sügavustesse on ikka see kooliloo
ettevalmistus, mis võibolla ei jõuagi mingi artiklini, võibolla annab vaid
pudemeid, aga on juba protsessina väärtuslik.
Tark poiss on olnud, kirjutan
päevikupidamisest: „Taolisel kirjutamisel on tegelikult väga suur roll. Nimelt
see kasvatab heal juhul järjepidevust ja aitab end paremini mõista“. Just seda
ma siin tunnengi, ma mõistan end ka praegu paremini, kui loen neid noore enda,
ohsa, mida!? 20 aasta taguse enda, uskumatu!, ridu... Uhh, 20 aastat! Apikene!
Kõiki allikaid kasutades kerkib
sügavuti tollane elu. Ehkki märkmeid on üsna hõredalt, on neid ikkagi
piisavalt. Näen nüüd sisemisi skeeme, dünaamikat palju paremini kui tollal. See
on olnud noore inimese eneseotsingute aeg. On olnud mõningad jooned, mis on siiani
minus. Kõik see laiskuse ja püüdlikkuse, boheemluse-pedantsuse, seksuaalsuse-platoonilisuse,
vabameelsuse ja enesepiiramise dihhotoomia kõlab kõigest läbi. Ja heitlused
nende kahe pooluse vahel. Ja nukrus, et ei oska elada. Ja üksikud õnnehetked,
väga lihtsatest kogemustest. Kõik see kokku annab mulle praegu, 20 aastat
hiljem tunde, et sellest võiks vabalt kirjutada romaani, luua filmi. Aga see on
päris suur väljakutse. Ja ma tõenäoliselt ei vali seda. Katsun sellesse koolile
kingitavasse kirjatöösse püüda üldiseid jooni, mõne pildikese.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar