Olen lapsepõlvekodu kõrvalhoones. Otsin midagi isast jäänud tööriistade hulgast, kui korraga märkan, et pumbaruumis moosipurkide ligi on meie põhikooliaegne loodusainete õpetaja Imbi Kõiv.
„Oo! Ehk saad Sina mind aidata“, hüüatan kohe. „Sina ju töötad
Keskkonnaametis?“
„Jaa“
„Siis ehk saad Sa mind aidata eksperthinnangu koostamisel
Härgla lubjakivimaardla (registrikaardi nr 950) uuringuruumi alal ja sellest 1
km raadiuses asuvate ajaloolis-kultuurilise väärtusega maastikuobjektide kohta?“
Seda küsides jookseb mu silmade ees kõrvalhoone hämaruses töövõtulepingu
tekst.
„Jaa, muidugi! vastab Imbi rõõmsalt ja asjalikult. „Kohe.
Panen käima.“
„Oo, kas teil on igal pool droonid?“
„Jaa, igal pool maastikul on nad meil ootevalmis.“
Tõuseme drooniga üles Härgla metsa kohale. Imbi osutab siin
ja seal hoonetele, metsale ja põldudele ja küsib: „Kas see ka? See jääb ka
uuringualale?“. Ma vastan muudkui jaatavalt.
Mööda heledat kruusakiviteed kõnnib noor neiu, kleit soojas suvetuules
lehvimas. Lendame tast üle ja kihutame metsa kohal kõrguva tuulegeneraatori
suunas.
„Ettevaatust! Me sõidame sellele ju otsa!“
„Peabki ettevaatlik olema,“ ütleb Imbi rahulikult ja
enesekindlalt kõrvalistmelt ja suunab lennumasina sujuvalt generaatori pea külge.
Põkkume kenasti ja astume välja.
Üleval tuulegeneraatori pea sees on kena hele kambrike nõukogudeaegse
kirjutuslaua ja vanapäraste mõõteriistadega. Laua ääres istub neiu ja jälgib
ilma.
„See on praktikant,“ ütleb Imbi.
Ma vaatan kambri illuminaatorist välja, all paistab väike vanalinna
väljak, kus on terve rida ilusaid pruune neiusid, söövad jäätist.
Kohe hakkab minu peas üks väga seksikas itaalia vanamees
alla väljakule hüüdma:
„Bella! Bella! Buena! Buena!“
Ja nii järjest kümneid ja kümned kordi. Neiud lakuvad
rahulikult jäätist edasi. Praktikant kribib nõukapastakaga kehvale paberile oma
tähelepanekuid. Imbi istub ja muigab laua otsas. Ja pruun vanamees muudkui
hüüab üle laotuse, ülevalt generaatori peast: „Bella! Bella! Bella! Buena!“
Siis irdub minust, kükitab minu kõrvale illuminaatori äärde,
ajab pea mu kõrvalt aknaaugust välja ja muudkui jätkab samamoodi. Neiud
limpsivad ja ei märka midagi.
Siis hüppab vanamees alla väljakule ja hakkab neiude ümber
keerlema. Lakub neid oma tähelepanuga, nii nagu neiud lakuvad oma jäätiseid, konstantse
püsivuse ja ükskõiksusega, peaaegu et motoorsete liigutustega ja ei tee
vanamehest välja. Ja jäätised ei vähene, kuigi limpsimine kestab juba terve
igaviku. Ja vanamees juubeldab terve igaviku: „Bella! Bella! Bella! Bella!“
Kui ta ainult teaks, kes ma olen, mõtlen endamisi. Vaatan
korra hoolega kirjutavat praktikanti ja laua otsas istuvat eriüksuse mustas
riietuses kuulivestiga Imbit, kes noogutab mulle tunnustavalt, ja hüppan aknast
alla linnaväljakule.
Minu maandumisel pihustuvad limpsijad, nii neiud kui vanamees
kõigis suundades laiali, algosakesteks. Seisatan korraks tühjal ja
pärastlõunakuumal platsikesel ja hakkan suvalises suunas kõndima.
Astun mööda vanalinna, lähen läbi kitsastest
müürivahekäikudest, sisenen mõnda kohvikusse, kus ikka käin, kus juba ammu
tean, et pärast väikeste ümmarguste lauakestega külaliste ala tuleb leti taga
köök ja köögist edasi, raske eesriide taga järgmine hämar käik, mis viib taas
õue, päikselisse tagahoovi linnamüüritornide juurde.
Eemal kaugel üleval kõrgub kiiskavas valguses kolossaalne tuulegeneraator.
Vanalinn on selle jalamil nagu lastemäng, legolinn. Kohe legolinna kõrval on
ümber generaatori jämedat jalga Härgla mets nagu sammal.
Üleval generaatori peas hämardub. Poen praktikandi
kirjutuslaua alla. Lappan laua all paksu vana eestiaja ajakirjade ladet.
Ajakirjade värvilised pildid liigutavad ennast. Ilusate neiude siidisukkades
sääred sätivad end fotograafi jaoks, üks jalg tõuseb üle teise põlve ja jääb
püsima. Praktikandi jalad on paigal, kõrvuti, ei säti midagi. Läbi kirjutuslaua
nõukalaminaadi kostab vaid pastapliiatsi kribinat ja neiu pühendunud
nohisemist. Ta on kuidagi suuremaks läinud, on minust kuskil viis korda suurem.
Kirjutuslaud on ka tavalisest viis korda suurem. Ja ajakirjad on ka väga
suured. Ma lohistan kahe käega ühe lehe jälle paremalt vasakule ja järgmisel
leheküljel avaneb taas pildistik vana eestiaja ilusast värvilisest ööelust. Art
déco fassaadidest kumavad soojad valgused, kinode tulikirjade ja läikivate
vaskkäepidemetega avarad klaasuksed liiguvad sujuvalt lahti ja kinni ja jälle
lahti. Ja neist sisenevad ja väljuvad vana eestiaja kaunitarid, daamid ja
härrad, väga peened härrad. Daamidel on pikad sigaretipitsid ja vesilaineis
soengud. Nad liiguvad sujuvalt edasi ja tagasi. Sisse ja välja. Eemalt ajalehe
sisemusest hakkab kostma muusikat. Jah, rütmikas sving. Natuke krõbisev, nagu grammofon
mängiks. Punased ja kollased lambid vilguvad sumedalt. Peened daamid ja härrad
vihuvad tantsu. Lähevad tasakesi higiseks. Kuum suvi on. Lehe serval on kirjas
1935.
„Björn! Tule vaata, mis ma leidsin!“ hüüan kõrvaltuppa. „Siin
on täielik tehnoloogiaime! Ma ei teadnudki, et neil oli selline meedia juba
kolmekümnendatel! Väga sarnane nutitelefonidega!“
„Kuuled vä?! Täiega äge! Tule vaata!“
Praktikant sügab jalga.
„Björn!“
Lähen vaatan teise tuppa. Björn on tühjas hämaras hruštšovkatoas
1980ndate diskomuusika käima pannud ja sätib parasjagu punast prožektorit seina
ääres paika. Nurgas on vana kassettmakk.
„Björn!“
„Jaa, Björn kuuleb,“ vastab ta prožektoriga asjatades.
„Tule vaata, mis ma leidsin!“
Björn tuleb minuga kaasa.
„Oo, jaa, tõesti äge,“ ütleb ta tunnustavalt.
Kuulivesti ja pumppüssiga Imbi noogutab ja on rahul.
Hüppan aknast alla linnaplatsile. See on tühi.
Jalutan nüüd paremale poole. Jälle tänavad, kitsamad ja
laiemad. Jälle müürivahekäigud ja fassaadid. Astun ühest klaasuksest sisse.
Lift. Sees kirjad: palat nr 1, palat nr 2, palat nr 3, praksis nr 1, praksis nr
2, praksis nr 3. Üleval avaneb koridor, kus kuldsete jalgadega nahksetel diivanitel
istuvad maailma kõige rikkamad prouad ja ootavad arsti vastuvõttu. Ehh, siin
pole mul vist midagi teha. Sõidan alla tagasi. Fuajee on ka eriti noobel.
Kõrged laed, disainmööbel. Uksehoidjaks on hall proua krunniga kuklas, ta
kiirendab mind nähes sammu, astub mu juurde ja suunab mind sõnagi lausumata
välja.
Vahetult enne, kui välja astun, meenub, et sama maja taga,
sügavamal sisemuses on ju tuba, kus kunagi käsitöökraami, vaipade ja
keskaegsete relvade vahel magasin ja kust sai alla saali lae alla ronida ja
kust mind lastelaagri algul avastati, aga mõisteti ja ei pahandatud, lasti veel
edaspidigi magada. Rahvakultuurinaised on väga mõistvad.
Raeplats. Käigud. Tänavad. Väike väljak väikese barokk-kiriku
kõrval. Kirik on kuidagi baierlik, ovaalse põhiplaaniga. Kiriku ees seisab suur
must ja läikiv sarkofaag, kaunistatud lilledega, pitsilise valge linaga
alusraamil. Rahvas koguneb. Papid asjatavad siin-sääl, valged kaasulad puhanguti
kõrgel selja taga purjes. On eriline hetk. Ta on just välja toodud või just
maetakse, ei saa aru. Seisan ja löön risti ette. Hakkan laulma.
Naised tulevad ligi ja kuulavad, kuidas laulan. Papid
pööravad päid.
Kirst on keset lauda, ümber söögid-joogid, süldid, viinad,
kartulisalat, morss, hruštšovka kitsas elutuba. Ma laulan edasi. Mul pole pükse
jalas. Teised hakkavad minuga koos laulma.
Lauldakse ja palvetatakse pikalt. Keegi midagi ei söö ega
joo. Vajun mu paremal käel istuva proua sülle. Ei näe ta nägu. Ei tea ta
vanust. Ei tea, kas on ilus. Aga las olla.
Laulame ja palvetame muudkui. Proua silitab mu põlve. Ja
nüüd juba reit. Las olla. Kristlastel peab ka vahel tore olema.
Kõik nad ongi tegelt väga lahedad ja sõbralikud. Toomas Paul
ka. Millegi pärast käib ta nendel kogunemistel.
Osa pappe on paljad.
Aga kõik keskenduvad laulmisele.
Vaatan enda ette lauluraamatusse, süldi ja morsi vahele.
Laulusõnad sulavad ja vajuvad laiali. Viis sulab ja vajub laiali. Toit ja
joogid vajuvad laual laiali ja voolavad ümber pühaku sarga. Nihutan ennast
tasakesi naise sülest välja. Ta patsutab mulle põlvele ja laseb rahulikult
lahti.
Eemal seisab taburetil üks noor sihvakas dragqueen. Väga
ilus. Püüan teda telefoniga filmida.
Naised hüüavad samal ajal: „Filmi! Filmi!“
Aga ma ei saa filmida, sest telo mängib mulle muudkui
eelmisi elamusi, itaalia meest ja muusikat ajakirjadest.
„Filmi! Filmi! Filmi! Filmi!“ skandeerivad naised.
„Bella! Bella! Bella! Buean! Buena! Buena!“ skandeerib
itaalia vanamees.
Maie Abram astub korterisse. Käib kontrollival pilgul kõik
toad läbi. Kõik on tühi: praktikandituba ja Björni tuba ja kristlaste tuba ja
köök. Ainult linoleum on maas.
„Huvitav, miks siin põrand kleebib,“ ütleb Maie. „Nojah,
meil ka ju kleebib,“ arutleb siis rahulikult edasi. „Nii kuum aeg on lihtsalt.“
09.07.22 Raplas
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar