Eile nokitsesin kuni kella viieni toas.
Valisin fotosid, kirjutasin päevikut, võimlesin natuke. Kella viie
ajal sain teele. Kõndisin mööda tänavat trammipeatuse poole,
hingasin sooja suveõhku ja sain korraga aru, et kõigel sellel ei
peagi olema mingit mõtet. Oma olemasolu ja liikumist ei ole vaja
pidevalt ratsionaalselt argumenteerida. Kui taas selle lihtsa asjani
jõudsin, sain jälle aru, kui lihtne on ennast lülitada õnnelikkuse
lainele. Lihtsalt kõndida, vaadata tänavaäärseid puid, eramute
aedadedes kasvavaid põõsaid ja lilli, libistada pilk üle mõne
naljaka müüririnnatisel või garaažikatusel lamava valge
kassiskulptuuri, teha mõned fotod ja lihtsalt jälle kõndida.
Kulgesin mööda väikesest I
maailmasõja monumendist, mille linnaosa rahvas on langenud lähedaste
mälestuseks püstitanud. Taamal märkasin ühe eramusse rajatud
kõrtsi väraval vikerkaarevärvilist lippu. See tõstis tuju. Samas
sinna sisse astuda küll ei julgeks. Värava ümbrus oli täis
õllereklaame ja tundus kuidagi kahtlane. Kõndisin edasi
trammipeatusse, seal avastasin, et selles peatuses ei ole
piletiautomaati. Mõtlesin siis, et jalutan lihtsalt kesklinna suunas
edasi. Leidsin ühe mahajäetud moega trepi, pildistasin kaldaserval
graffitiga kaetud müürijuppi all paistva linna taustal. Siis
avastasin, et olen telefoni tuppa jätnud. Ma ei lasknud meeleolul
langeda, ütlesin endale, et see on nüüd lihtsalt trenn ja
vantsisin koju tagasi.
Ühes telefoniga suundusin nüüd otse
sellesse kaugemasse peatusse, kus olime eelmisel päeval piletid
ostnud. Mu taskus leidus täpselt 23 krooni, millega sain kenasti ühe
pileti. Istusin siis esimese ettejuhtuva trammi peale, sest mulle
tundus, et kõik trammid sõidavad sellest peatusest Hradčanskásse,
aga see oli nr 2, mis keeras hoopis vasakule stalinistliku
arhitektuuriga Dejvice linnaossa. Tegin siis selgeks, et see liin ei
olegi kuigi pikk ja otsustasin lõpp-peatusse sõita. Seal aga
kamandati mind kõlarite kaudu inglise keeles trammist välja.
Jalutasin siis eelmisse peatusse ja ootasin seal, kuni tramm
ümberpöörukohast jälle liikuma hakkas. Kõik see tegi mulle
parasjagu nalja. Peatuses vaatasin jälle neid inimesi, kellel on
pisikesed koerad. Tihti näeb siin just selliste väikeste
koerakestega jalutavaid mehi.
Sõitsin siis metroopeatusse ja
sukeldusin maa alla. Seal oli tipptunnilikult palju rahvast ja natuke
närviline õhkkond. Vahetasin liini ja jõudsin varsti Vyšehradi
peatusse. Seal tuleb metroorong maapeale. Väljudes leidsin ennast
kummalisest kohast – ümber olid natuke vanunud välimusega suured
konverentsikeskuse hooned, lähedal asub üle oru ulatuv kõrge
viadukt. Istusin siis peaaegu inimtühjas konverentsikeskuse pargis
pingile ja uurisin enda Lonely Planetit. Sain, aru et Vyšehrad on
natuke eemal ja sammusin sinna.
Lonely Planeti sõnutsi asub Vyšehradis
Praha kõige vanem säilinud hoone ehk Püha Martini rotund. Selle
kena pühamu juures tegin paar pilti. Uks oli suletud, sest oli juba
õhtu – üsna tüüpiline minu kohta – päeval ma molutan ja
kirjutan päevikut jne ning õhtul lähen liikvele, kui kõik
muuseumid ja huviväärsused on suletud. Täna loodan kuhugi ka veel
sisse pääseda.
Tõusin siis kindluse rinnatisele ja
pildistasin avanevaid vaateid. All koksiti tennist. Rinnatisel
poseerisid neiukesed üksteise fotoaparaatidele. Päev hakkas
loojuma. Rullisin endale ühe suitsu ja jalutasin edasi. Jõudsin
vanemana tunduva müürijupi juurde, tegin sellest pilti. Müürijupi
taga etendati parasjagu miskit suvelavastust – vaatasin üle müüri
ja nägin, et laval kõneles valges särgis ja mustades viigipükstes
mees telefoniga, milleks oli naise punane king.
Jalusasin siis Peetri ja Pauli kiriku
juurde, mille esisel platsil veetsin päris pikalt aega. Mulle
meeldivad selle kiriku portaalide helesiniste, roosade ja õhtupäikest
tagasi peegeldavate kuldsete toonidega ilmutuslikud mosaiigid. Pikalt
pildistasin ka kiriku kõrval asuva surnuaia nurgas asuvaid riste,
mis on kõik pea täpselt ühesugused – igal haual on musta risti
ja kuldse Kristusega krutsifiks. Esmapilgul mõjus see Jeesuste
kaskaad jaburalt, neid oleks justkui ühe šablooni järgi igale
inimesele valmis vorbitud. Mõtlesin, et foto pealkirjaks sobiks
„Your own personal Jesus“. Pildistades hakkasin aga sügavuti
mõtlema, et tegelikult ongi Jeesus ju seesmiselt igale ühele üks
ja sama. Tema õpetuse tuum on sama, olenemata erinevatest
tõlgendustest, mida inimesed aastasadade jooksul on loonud.
Olin B-ga ennist telefonitsi kokku
leppinud, et hakkan Vyšehradist vaikselt kesklinna poole jalutama,
et siis koos sööma minna. Kõht oli küll juba väga tühi, aga
kummalisel kombel kadus nälg jalutades ära. Kõndisin mööda
ilusat treppi alla tänavani ja läksin sealt jõe äärde. Treppide
ülemise otsa juures terrassil norutas üks kurb mustanahaline mees.
Olin teda juba kiriku ees seismas näinud. Tegin alt üles ühe kiire
pildi, katsudes jäädvustada kummalist situatsiooni Euroopa
kindluses norutava musta mehega.
Kõndisin siis piki kallast kesklinna.
Teel nägin mitut esinemaseadvat jatsupunti. Kaldapealse Vyšehradi
poolses osas oli meeleolu kuidagi lahedam ja kohalikke oli enam näha.
Mida lähemale kesklinnale, seda turistlikumaks läks meeleolu.
Kaldakindlustuste kohal üleval tänava ääres jooksis pidev
historitsistlike tortide lint. See jättis mind nüüd juba kuidagi
ükskõikseks. On küll uhke ja on küll meeleolukas ja vormiderohke
jne, aga kaua sa ikka sellisest kraamist muudkui vaimustud ja kõike
aparaati katsud püüda. Lasin majadereal lihtsalt mööda voolata,
ujusin ise üha tihenevas inimmeres edasi. Kui kaldapealne ära
lõppes, juhtides jalutajad üles tänavale, siis tegin paar
lohakavõitu pilti ka.
Rahvusooperi juurde jõudes oli juba
nii hämar, et laternad pandi põlema. Teatud kindlates kohtades jõe
kaldal võis näha tervet hunnikut turiste, kes kõik katsusid
kehvemate või paremate kaameratega päikeseloojangus linnust
pildistada. Mammid lasid seebikarbivälkudel sähvida, samas kui
tõsiste nägudega jaapani noormehed enda profikaameratega
statiividelt kaadreid sättisid. Mina jäin enda EOS 600D-ga sinna
kuhugi vahepeale ja tegin taas ühe pisut tüdinenud pildi.
Kui olin Karli silla otsa juurde
jõudnud, helistas mulle B ja ütles, et on tööga valmis saanud. Ma
vastu, et olen ka parasjagu kohale jõudmas. Tulin siis läbi
suveniirinodist kiiskava passaaži, liikusin kiiresti sillaotsas
väravatorni alt läbi. Sillal suutsid mind turistide hordid taas
hämmastada. Mulle oli eelmisest aastast meelde jäänud pigem Karli
silla inimtühi öine olek, kus võis ämblikuvõrkudes tumedate
skulptuuridega rahulikult tõtt vaadata. Nüüd inimmassi jõudes,
võtsin uuesti fotoka välja, sest vaatepilt oli seda väärt.
Hoolimata rahvarohkusest oli silla vaim siiski tugevalt tunda –
tume, kummaline, justkui salapäraselt sosistav, natuke valulik...
Nepomuki kukkumiskohas olid parasjagu Jaapani noored. Üks pani käe
kuldsetele tähtedele ja keskendus. Siis tegi seda järgmine. Huvitav
oli neid vaadata. Algul nad naersid. Siis, kui panid käe tähtedele,
jäid aga vaikseks.
Lippasin trepist alla saatkonna juurde.
Tegin paar pilti. B võttsis mind auto peale ja me sõitsime hilist
õhtusööki sööma. Käisime kusagil Vinohrady kandis Itaalia
restoranis, kuhu ma oleks oma tehnikakoti ja mütsi maha unustanud,
kui mitte kelner meid tagasi sisse poleks hõiganud.
Uni tuli hää. Unenägudest mäletan
ainult üht episoodi. Inimesed istusid kirikus. Pingid olid seljaga
altari poole. Oodati mingi olulise sündmuse algust, sosistati,
nohistati. Vaimulikud kõndisid viimaseid ettevalmistusi tehes ringi.
Minu kõrval istus Evald Saag ja luges natuke kõvema häälega
palvet. Teisel pool istus üks vaimulik, kes küsis Evaldi
palvetamise peale minult: „Ega see teid ei häiri?“ Ma raputasin
õrnalt pead, „Mkmm“. Teritasin kõrva ja kuulatasin, mis Evald
ütleb. Ainus, mis mulle tema sõnadest meelde jäi, on: „Seda
videot olen ma korduvalt vaadanud.“
20. juuli 2012 14: 09 Praha
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar